Sunday, October 17, 2021

Verwonderen - to wonder practice sangha evening 18 Oktober 2021

 

Verwondering is vraag en antwoord in een.
Online Sangha avond, en meditatie in de Schatkamer
Maandag 18 oktober, 2021   (English below)

Dierbare vrienden,

Verwondering is vraag en antwoord ineen. 
Drie jaar geleden verloor ik plotsklaps mijn baan. Ik kon mij als 57 jarige de vraag stellen wat ik met deze oceaan van tijd zou willen gaan doen. Ik kwam uit op muziek maken, schrijven en coachen. Maar hoe dan? 
Ik voelde me afgewezen, verraden en bang. Mijn hart was letterlijk van slag en klopte onrustig bij mijn bewustzijn aan. Totdat ik besloot om mee te doen aan een verhalen wedstrijd. Dit was de uitdaging: ‘schrijf een verhaal over de historie van Eindhoven of je eigen historie?’ Let op dat vraagteken…
Als werktitel koos ik: ‘Eindhoven is een tijdmachine!’ en ik ging door de stad zwerven op zoek naar bewijs. Allereerst ontdekte ik via Google dat Einstein in 1923 in het Natlab was. En dat hij op 14 maart  1879 geboren is. Derde maand, viertiende dag. 3,14. Het getal Pi dat de verhouding tussen de omtrek en de diameter van een cirkel aangeeft. Toevallig ligt in hartje Eindhoven de Piazza. En als je op de stadskaart een passer in de Piazza prikt en een been naar het Evoluon trekt, dan kun je de Rondweg zien als een mysterieuze route vol symboliek….. De titel werd ‘Waar ligt hartje Eindhoven?’
Twee maanden schreef ik aan een verhaal dat zichzelf begon te vertellen. Er waren momenten dat ik zo verrast was over de ‘bewijzen’ die ik vond, dat het mij beangstigde. Zo veel toeval bij elkaar dat kon toch niet mogelijk zijn? 

Deze ervaring gaf me veel vreugde en vertrouwen in mijn zoektocht naar betekenis. Binnen een jaar vond ik een super leuke baan waar ik met hart(ritmestoornis) en ziel kan werken. Even later sloot ik me bij de Sangha aan. 

Mediteren met een onrustig hart vond ik moeilijk. Frustrerend en ook beangstigend. Totdat ik me open stelde voor de vraag aan het universum: ‘Wil je me helpen? Ik geef me over. Ik vertrouw op jou. Ik accepteer ieder antwoord waarmee je mij in verbinding stelt.’ Het voelde als een oprechte en liefdevolle vraag zonder verwachting. Diezelfde avond werd het weer rustig in mijn borst. Ik stelde een vraag. Het universum gaf mij een teken. Als je een vraagteken spiegelt zie je een hartje. Probeer het maar eens.  Meditatie en delen in de Sangha is voor mij veiligheid, vertrouwen, verbinding en verwondering in een. 

En als je wilt weten waar Hartje Eindhoven ligt: kijk maar eens in het Stadswandelpark.

Ik nodig je uit om samen met ons te mediteren over deze verwondering.


Hartelijke groet,
Wim Raaijmakers

Je bent welkom  live en online

De indeling van de avond is:
19.30: aankomen, rusten, thee
20h00   Introductie van het thema
Geleide meditatie, stille meditatie, 
ca 21h00.  dharma-sharing
ca 21h30  afsluiting 

Thee en ruimte voor persoonlijk contact 

Wanneer we mediteren hebben we een gelegenheid om te oefenen, om te ervaren dat we meer zijn dan ons denken en voelen.
Als we mediteren creƫren we een veilige, open ruimte waarin je geest kan ontspannen en kan waarnemen.
Je hebt alles in je om helder te kunnen zien, horen en denken.
Je bent groter, wijzer en stabieler dan je denkt. 
Wondering is question and answer in harmony. 

Dear friends,

Three years ago, I suddenly lost my job. As a 57-year-old, I could ask myself what I wanted to do with this ocean of time. I came up with music, writing and coaching. But how? 
I felt rejected, betrayed and afraid. My heart was literally in turmoil and knocked restlessly at the door of my consciousness. Until I decided to enter a story contest. The challenge was: 'write a story about the history of Eindhoven or your own history? Note the question mark...
As working title I chose: 'Eindhoven is a time machine!' and I went roaming through the city looking for evidence. First of all, I discovered via Google that Einstein was in the Natlab in 1923. And that he was born on 14 March 1879. Third month, fourteenth day. 3,14. The number Pi that indicates the ratio between the circumference and the diameter of a circle. The Piazza happens to be in the heart of Eindhoven. And if you insert a compass into the Piazza on the city map and draw a leg towards the Evoluon, you can see the Rondweg as a mysterious route full of symbolism..... The title became 'Where is the heart of Eindhoven?
For two months, I wrote a story that was beginning to tell itself. There were times when I was so stunned by the 'evidence' I found that it frightened me. So many coincidences combined, it couldn't be possible, could it? 

This experience gave me much joy and confidence in my search for meaning. Within a year, I found a super nice job where I can work with heart (arrhythmia) and soul. A little later I joined the Sangha. 
Meditating with a restless heart I found difficult. Frustrating and also frightening. Until I opened myself adressing this question to the universe: "Will you please help me? I surrender. I trust in you. I accept every answer that you connect me with. It felt like a sincere and loving question without expectations. That same evening, my chest became quiet again. I asked a question. The universe gave me a sign. When you mirror a question mark you see a heart. Try it.  Meditation and sharing in the Sangha for me is safety, trust, connection and wonder all in one. 

And if you want to know where Hartje Eindhoven is: look in the Stadswandelpark. 


I invite you to join us in meditating on this wondering.

With warm greetings,
Wim Raaijmakers

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.