Saturday, October 23, 2021

Lijden heeft geen eigenaar ; Suffering has no owner

Lijden heeft geen eigenaar

Suffering has no owner

Online Sangha avond, en meditatie in de Schatkamer
Maandag 25 oktober, 2021   (English below)

Dierbare vrienden,

Deze week gebeurde het weer,
ik zag dat iemand viel met een fiets en ik schrok.
Mijn adem stokte en mijn maag kneep zich samen.
Het is een automatische reactie van mijn hele wezen, ik kende die persoon niet en ik had er ook niets aan kunnen doen.
Toch was de emotie heftig.
Een tijdje terug struikelde ik zelf in de gang waar ik werk.
Van drie kanten kwamen mijn collega's geschrokken naar me toe. Zonder aarzeling.
Ik had gelukkig niets en de bezorgde gezichten maakte eigenlijk meer indruk op me dan de val zelf.

Het zijn voorbeelden van duidelijk zichtbare en herkenbare ongelukjes.
Op een andere schaal herken je vast de spanning als een vriendin een operatie en onderzoek moet ondergaan.
Of het verdriet dat je voelt als een bevriend stel uit elkaar gaat.
De verontwaardiging over de uithuisplaatsing van kinderen door de chaos van de toeslagenregeling.

Het werkt ook voor geluk:
Blijdschap als iemand slaagt voor een examen, of als iemand weer beter en mobiel is.
De opluchting als de uitslag van een medisch onderzoek goed uitvalt.

We kunnen voelen wat de ander voelt, we voelen de verbinding.

Boeddha noemde als eerste edele waarheid:
" Er is lijden"
Lijden komt op, blijft even en dooft weer uit
Lijden is afhankelijk van aanleiding en condities
Lijden is nooit geïsoleerd, onafhankelijk of permanent
"Ik lijdt" of "mijn lijden" wordt in dit licht een vreemde uitspraak.

Op het strand zie ik de kinderen onbevangen en vrij spelen,
het geeft me een diep geluksgevoel
ooit heeft een van de ouders of grootouders dat kind gedroomd
en gewenst dat het vrij en onbevangen gelukkig kan zijn.
Als ik zo een kind zie spelen ontvang ook ik die liefde en zorgzaamheid.

We zijn verbonden.
We delen het leven, we zijn deel van elkaars leven.
We hebben allemaal een eigen uniek pad en een eigen unieke ervaring.
Ieder van ons heeft een unieke manier om de wereld waar te nemen en een vrije keuze over een volgende stap.
We zijn echter nooit alleen en dragen het lijden en geluk nooit alleen.

Ik wens ons een weekend vol vrijheid, verwondering en verbinding,
Liefdevolle groeten,
Hans

Inspiratie voor deze avond komt van het inzicht van Cuong Lu:
https://www.mindonly.nl/boeken/dit-is-geluk

en van Thich Nhat Hanh:
Leven
Je bent welkom  live en online

De indeling van de avond is:
19:15: voorbereiden van de ruimte
19.30: aankomen, thee en ontmoeting
20h00   Introductie van het thema
Geleide meditatie, stille meditatie, 
ca 21h00.  dharma-sharing
ca 21h30  afsluiting en opruimen
Samen thee drinken en persoonlijk contact voor wie wil


Wanneer we mediteren hebben we een gelegenheid om te oefenen, om te ervaren dat we meer zijn dan ons denken en voelen.
Als we mediteren creëren we een veilige, open ruimte waarin je geest kan ontspannen en kan waarnemen.
Je hebt alles in je om helder te kunnen zien, horen en denken.
Je bent groter, wijzer en stabieler dan je denkt. 
                         

Suffering has no owner

Dear friends,

This week it happened again,
I saw someone fall with a bicycle and I felt a shock.
My breathing stopped and my stomach contracted.
It was an automatic reaction of my whole being, without thinking or considerations, it just is there in the same instance.
i did not know that person, nor did I have any influence or part in what happened.
Still the emotion was very strong.

It is an example of a clearly visible and recognizable accident.
On a different scale you will surely recognize the tension when a friend has to undergo surgery and medical exams.
Or the sorrow when a couple near to you breaks up.

It also works for happiness, 
Happiness when someone gets a diploma or is recovering from an illness.
Or the relief when a medical exam has a favorable outcome.

Buddha described as the first noble truth:
"There is suffering"
Suffering arises, it stays a while and it dissolves
Suffering is dependent on causes and conditions
Suffering is never isolated, independent or permanent
The statements "I suffer" or "My suffering" are odd in that light

On the beach I see children play free and without worry
that gives me a deep feeling of happiness
Somewhere and some time the parents or grandparents have dreamt this child
and wished for it to be happy and free.
When I see a child play like this I too receive that love and care.

We share this life with each other, we are part of each others life.
We all have a unique path and a unique experience.
Each one of us have a unique way of perceiving this world and a free choice for a next step.
We are however never alone and never carry suffering or happiness alone.

Have a wondrous day, with beautiful discovery and connection,
Warm greetings,
Hans

The inspiration for this evening originates from Cuong Lu:
Dit is geluk (in Dutch)

and Thich Nhat Hanh:
The art of living




No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.