Saturday, April 24, 2021

Re-connect with mother earth-opniuew verbinden met moeder aarde. Sangha avond 20210426

 In verbinding met moeder aarde. 

Beste lezer(es); als je deel wilt nemen aan onze online sangha bijeenkomst: stuur ons een e-mail en we zullen je de link sturen.

Sangha avond
Maandag April 26th, 2021   (English below)

When you realize the Earth is so much more than simply the environment, you will be moved to protect her as you would yourself.
Thich Nhat Hanh
 
Beste vrienden,
 
Vroeg in de ochtend. Ik word wakker door een krachtig, vreugdevol gesprek van vogels naast het open raam. Ik glimlach. Ik heb bijna het gevoel dat ik het kan verstaan. Dat maakt me wakker voor de verbinding met de natuur, met moeder aarde, die intiemer is dan ik soms denk.
 
‘Moeder aarde’ is een prachtige verwoording van de aard van de verbinding tussen mij en de grond waarop ik loop, de lucht die ik inadem, de zonnestralen die me verwarmen. Ik heb de gift van het leven ontvangen, ik geef het door en ik geef het terug.
Er is geen onderscheid tussen mij en mijn omgeving.
Moeder aarde is ook in mij. In elke ademhaling. In mijn voeding.
Me opnieuw verbinden met mezelf is me ook opnieuw verbinden met moeder aarde.
Zorg dragen voor mezelf is bijvoorbeeld met aandacht lopen en dus bewuster de ontmoeting tussen mijn voetzool en de aarde ervaren. En me er door laten voeden.
 
Donderdag 22 april was het ‘earth holders day’. Een dag om met een open hart stil te staan met de relatie tussen ‘de natuur’ en ‘ons’.
We beginnen onze Sangha avond met een bezinning op die relatie, verwoord door broeder Phap Dung. Dan een geleide meditatie waarin we ons gewaar zijn van de ‘moeder aarde in ons’ onderzoeken en oefenen. Moeder aarde is aanwezig in onze voetstappen gedurende de loopmeditatie. Misschien kun je de nabijheid echt ervaren gedurende de stille meditatie.
 
Verbinden met ons innerlijk weten is ook verbinden met moeder aarde in ons. Met aandacht denken, spreken en handelen zorgt voor een heldere voeding van de natuurlijke omgeving waar wij deel van uit maken.
We nodigen je van harte uit om samen met ons, online, te oefenen.
Als je zelf oefent, op een ander tijdstip en plaats, kun je de visie van br. Phap Dung hier vinden.

Ik wens je een ontspannen zondag,
Joost Vriens.


Je bent welkom  online

De indeling van de avond is:
19.30: aankomen, ontmoeting en thee
20h00   Introductie van het thema
Geleide meditatie, stille meditatie, 
ca 21h00.  dharma-sharing
ca 21h30  afsluiting 


Wanneer we mediteren hebben we een gelegenheid om te oefenen, om te ervaren dat we meer zijn dan ons denken en voelen.
Als we mediteren creƫren we een veilige, open ruimte waarin je geest kan ontspannen en kan waarnemen.
Je hebt alles in je om helder te kunnen zien, horen en denken.
Je bent groter, wijzer en stabieler dan je denkt. 
Touching mother earth in you.
 
When you realize the Earth is so much more than simply the environment, you will be moved to protect her as you would yourself.
Thich Nhat Hanh
 
Dear friends,
 
Very early in the morning. A loud joyful conversation between some birds on my roof, beside the open window wakes me up. A smile. I almost have the feeling that I can understand this chat, maybe even join them. A beam of insight that the connection with nature, mother earth is much closer that I sometimes think.
 
Mother earth’ is a wonderful expression to point out the connection between me and the ground I walk on, the air that I breath, the warming sunbeams. I’ve received the gift of life; I’m planting and watering seeds and at the end I will give it back.
There is no separation between me and my environment.
Mother Earth is also in me. In every breath. In my eatable food.
Re-connecting with myself is also re-connecting with mother earth.
Taking care of myself and the earth is walking mindfully and be more aware of the encounter between the sole of my foot and the earth. 
 
Last Thursday, April 22nd we celebrated ‘earth holders’ day. A day to stop and stand still and explore with an open heart the relation between ‘nature’ and ‘us’.
We will start our sangha evening with a reflection on this relation by watching and listening to brother Phap Dung. The guided meditation offers us the possibility to practice and inquire our awareness of ‘mother earth in us’. Mother earth is present in our footsteps and movement during walking meditation. Maybe you can feel some spark of connection during silent meditation.
 
Connecting with our inner knowing, our true home is at the same time connecting with mother earth in us. Mindfull thinking, speaking, acting can create a clear support of the natural environment of which we are part of.
I invite you to join us in this online practice.
If you are practicing alone, or at another time, you can see the talk here
 
 
I wish you a relaxing Sunday
Joost Vriens
 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.