Sunday, April 4, 2021

Meditation: Come as you are

 Meditation: Come as you are

Sangha avond
Maandag April 5th, 2021   (English below)

Regelmatig krijg ik de vraag wat is voor jou mediteren, waarom en hoe doe je dat?

Voor mij is mediteren een ontmoeting met mezelf, ruimte maken voor wat er in me en om me is.
Ik mediteer om gelegenheid te geven aan de zwakke signalen om aan de oppervlakte te komen.
Door mijn aandacht weg te leiden van de kakofonie en van het denken, kan ik mijn stille gewaarzijn een kans geven waar te nemen wat ik dagelijks over het hoofd zie. Door meditatie kan ik de verbinding weer voelen met het leven, in mij en om mij heen.

Een tijdje terug was ik in een goede bui toen ik op mijn meditatie bankje ging zitten, terwijl ik me ontspande merkte ik dat ik een liedje aan het zingen was:
'Come as you are' van Nirvana. (1992)
De tekst blijkt wonderwel te passen op mijn meditatie oefening:

Come as you are, as you were
As I want you to be
As a friend, as a friend
As an known enemy

Vaak zijn we onze eigen vijand, we knokken tegen verwachtingen, teleurstellingen, schudgevoel, faalangst, noem maar op.
Door deze tekst van Kurt Cobain kon ik glimlachen naar mezelf en mezelf ontvangen als een goede vriend.
Wat is een mooier gevoel dan wanneer je vrienden zich bij jou thuis voelen en zich kunnen ontspannen.
Als je beste vriend(in) je in vertrouwen neemt.

Take your time, hurry up
The choice is yours, don't be late
Take a rest as a friend
As an old memory, yeah
.. , memoria
Memoria, memoria

Het bijzondere van een gesprek met een goede vriend, het heeft een eigen ritme, Als er vertrouwen is en ruimte ontstaat de openheid. In vriendschap is respect aanwezig, respect voor wie de ander is en waar de ander is in zijn of haar gedachten of emotie. Ook als het de ander moeite kost om iets te verwoorden.
Als je stil bent, ruimte en vertrouwen biedt, je openstelt, komt het hoge woord eruit, vaak pas op het eind van het gesprek.

Come doused in mud, soaked in bleach
As I want you to be
As a trend, as a friend
As an old

Memoria, memoria
Memoria, memoria

And I swear that I won't do you harm
No I won't do you harm
No I won't do you harm

Het bijzondere van de lied is de volledige acceptatie van de vriend(in), elkaar veiligheid bieden, samen groeien, samen het leven leiden.

We weten natuurlijk niet wat Kurt Cobain bedoelde met deze tekst, waarschijnlijk heeft hij niet meditatie in gedachten gehad. Tijdens interviews heeft hij verteld dat hij dat zelf ook niet precies weet. Maar het mooie van dichters is dat ze kunnen verwijzen en aanduiden wat lastig onder woorden te brengen is. Het beeld wat het bij me oproept is dat hij een diep gevoel had van wat vriendschap is.

Voor mij is 'Come as you are' een uitnodiging om mezelf te zijn, om eerlijk te zijn, niet te schromen om te zeggen wat er op je hart is. Je kunnen uitspreken over wat je dierbaar is en wat pijnlijk is.
In meditatie en in het gesprek met jezelf kun je je eigen beste vriend(in) zijn. Jezelf oefenen in diep luisteren, jezelf volledig en onvoorwaardelijk accepteren en met compassie glimlachen.

Ik wens jullie een vreugdevolle paasdagen en mooie ontmoetingen
Liefdevolle groeten,
Hans

Je bent welkom  online

De indeling van de avond is:
19.30: aankomen, ontmoeting en thee
20h00   Introductie van het thema
Geleide meditatie, stille meditatie, 
ca 21h00.  dharma-sharing
ca 21h30  afsluiting 


Wanneer we mediteren hebben we een gelegenheid om te oefenen, om te ervaren dat we meer zijn dan ons denken en voelen.
Als we mediteren creƫren we een veilige, open ruimte waarin je geest kan ontspannen en kan waarnemen.
Je hebt alles in je om helder te kunnen zien, horen en denken.
Je bent groter, wijzer en stabieler dan je denkt.



Meditation: Come as you are

When I sat down one day for meditation, I noticed that I was humming a song from the 90's :
Come as you are by Nirvana.

I surely do not know if Kurt Cobain intended the song to be about meditation, but the text is well fitted to my meditation practice. Often we struggle and fight with ourselves, the song invites me to accept myself to sit down and listen.

When I sit and meditate I invite myself to come home and relax, be safe, be open, be candid.
I open up and be silent to let the soft voices be heard, like you do when a best friend comes to you and needs support.
Your open receptive, supportive presence will help your friend.
Now in meditation this best friend is you.

In interviews Kurt Cobain told that he did not know precisely where the words came from or what they mean, but the the song shows me that, as a poet, he understood friendship.

So the song helps me to be invited to be myself, to be my own best friend, to accept myself totally and unconditionally and to smile with compassion.
 

Come as you are. Nirvana  (Kurt Cobain; released March 2nd, 1992)

Come as you are, as you were
As I want you to be
As a friend, as a friend
As an known enemy

Take your time, hurry up
The choice is yours, don't be late
Take a rest as a friend
As an old memory, yeah
.. , memoria
Memoria, memoria

Come doused in mud, soaked in bleach
As I want you to be
As a trend, as a friend
As an old

Memoria, memoria
Memoria, memoria

And I swear that I won't do you harm
No I won't do you harm
No I won't do you harm

Memoria, memoria
Memoria, memoria


Have a wondrous Easter weekend,
Warm greetings,
Hans



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.