Sunday, January 24, 2021

Opkomen en uitdoven van gedachten en emoties - Manifestation and extinction of thoughts and emotions

 It would be wonderful if your weekly contribution for the Sangha could be send to:

Het zou mooi zijn om je de wekelijkse Sangha bijdrage aan een goed doel over te maken, een paar suggesties:
Plumvillage : https://dana.plumvillage.org/
Artsen zonder grenzen: https://www.artsenzondergrenzen.nl/


Opkomen en uitdoven van gedachten en emoties - Manifestation and extinction of thoughts and emotions 
Sangha avond
Maandag Jan 25th, 2021   (English below)

Gedachten en emoties komen en gaan. We hebben die ervaring en in onze beoefening van de Dharma vertrouwen we er op. We herinneren onszelf er aan, zeker als er nare gedachten of emoties zijn. Als dit blijft bij een denkproces of een overtuiging kan het een slang worden die zichzelf in de staart bijt. Ik heb mezelf regelmatig nogal bozig tegen mezelf horen zeggen: " laat het nu eens los !!". Pijnlijk en grappig tegelijk.
Hoe kunnen we voorkomen dat die slang zichzelf en onszelf bijt. 

Een observatie die in het Yogacara (MindOnly of Manifestation-only) Boeddhisme gedeeld wordt is dat alles verschijnt op basis van condities. Een kaars brandt omdat er brandstof, zuurstof en warmte bij elkaar komt. Neem je een van deze weg dan zal de kaars doven. Het is een diep inzicht dat leidt tot het inzicht dat niets een zelfstandig permanent zelf heeft. Of in andere vorm: Alles is verbonden en kan alleen in de context verschijnen. (Boeddha heeft dat verwoord met: "Dit is omdat dat is. Dit is niet omdat dat niet is".  Thich Nhat Hanh noemt het Interzijn.)

Wat leert ons dit over gedachten en emoties? Gedachten, overtuigingen, emoties, intenties zijn gemaakt. Gemaakt, samengesteld door onze 'mind'. In de Sutra's worden ze samengevat met de term 'Mentale formaties' (mental formations).
Mentale formaties zijn een product van onze mind en zijn te gast in onze mind. Door ze op die manier te zien en te bestuderen kunnen we vrij zijn van hun werking. We kunnen ze koesteren of ontmaskeren of met een glimlach met rust laten.

In de Sutra over het volledige bewustzijn van de ademhaling wordt hier expliciet aandacht aan besteed. De vorige twee weken hebben we hier ook naar gekeken. 

Onderstaand is een vertaling van 1 van deze versies van deze Sutra





De afgelopen week had ik een bijzondere ervaring. Ik werd wakker door de wekker, het was nog volledig donker in mijn slaapkamer. Zodra ik mij realiseerde dat ik wakker was voelde ik me verward, ongemakkelijk en verdrietig. Doordat het me zo overviel vroeg ik me af waar het vandaan kwam. Ik richtte mijn aandacht op mijn lichaam en mijn adem, scande mijn lichaam of ik mogelijk ziek geworden was. Ik kon niets vinden. Dat zelfde deed ik met mijn gedachten en herinnering. Ik kon niets vinden wat een nieuwe onmiddellijke aanleiding of conditie was. Daarna vroeg ik me af of er aanleiding was om me goed te voelen. Ik voelde mijn warme bed, ik was uitgerust en had een nieuwe dag voor me. Een gevoel van dankbaarheid kwam op en het verdrietige gevoel ebde weg. Met een glimlach stapte ik uit bed.

Vreugde, geluk en vrijheid zijn dicht bij. Je draagt ze met je mee. Ze zijn vaak toegedekt doordat we afgeleid zijn. Door terug te keren bij je diepere onaantastbare wezen, je wortel, kun je direct en overal stabiliteit, geluk en vrijheid ervaren.

Warme groeten,
Hans

In deze link een filmpje met een korte ondersteuning van Cuong Lu, over het observeren en kalmeren van onze mind:
https://www.youtube.com/watch?v=Y4HNy_BB_-E


De bijeenkomst vindt Maandag avond plaats online pls mail voor een link:
Je bent welkom  online

De indeling van de avond is:
19.30: aankomen, ontmoeting en thee
20h00   Introductie van het thema
Geleide meditatie, stille meditatie, 
ca 21h00.  dharma-sharing
ca 21h30  afsluiting 


Wanneer we mediteren hebben we een gelegenheid om te oefenen, om te ervaren dat we meer zijn dan ons denken en voelen.
Als we mediteren creƫren we een veilige, open ruimte waarin je geest kan ontspannen en kan waarnemen.
Je hebt alles in je om helder te kunnen zien, horen en denken.
Je bent groter, wijzer en stabieler dan je denkt.       


Manifestation and extinction of thoughts and emotions

Thoughts and emotions come and go. We have that daily experience and in our practice we rely on that. We remember ourselves to it, certainly when there are unpleasant thoughts or emotions. If it stays with this cognitive process or belief it can turn into a snake that bites itself in the tail.
In Yogacara (MindOnly or Manifestation-only) Buddhism the observation is shared that everything appears (manifests) based on conditions. A candle burns because Fuel, Oxigen and Heat has come together. Take one of these out and the flame will extinguish. This is a deep insight that leads to the insight that nothing has a permanent independent self. Or in a different form: Everything is connected and can only manifest in context. ( Buddha used the words: This is because that is, This is not because that is not. Thich Nhat Hanh calls it Inter-being)

Thoughts and emotions are creations, constructions of our mind. That is why in the Sutra's they are called Mental formations. Mental formations are produced and are guest in our mind. By observing and studying hem in this way we can become free from their workings. We can cherish them, 'de-mask' (expose) them or leave them be with a gentle smile.

In the Sutra on the full awareness of breathing (see above) we are invited to explicitly study and become aware of our mental formations.

Joy, happiness and freedom are nearby. You carry them with you. They are often covered because we are distracted. By returning to our deeper being, your root, we can experience solidity, happiness and freedom everywhere. 

Warm greetings,
Hans


In meditation we can practice and experience that your insight is there, just stop and allow it to manifest.

You are bigger, wiser and more stable than you think.                         

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.