It would be wonderful if your weekly contribution for the Sangha could be send to:
Het zou mooi zijn om je de wekelijkse Sangha bijdrage aan een goed doel over te maken, een paar suggesties:Plumvillage : https://dana.plumvillage.org/
Artsen zonder grenzen: https://www.artsenzondergrenzen.nl/
Sangha avond
Maandag Jan 25th, 2021 (English below)
Gedachten
en emoties komen en gaan. We hebben die ervaring en in onze beoefening
van de Dharma vertrouwen we er op. We herinneren onszelf er aan, zeker
als er nare gedachten of emoties zijn. Als dit blijft bij een denkproces
of een overtuiging kan het een slang worden die zichzelf in de staart
bijt. Ik heb mezelf regelmatig nogal bozig tegen mezelf horen zeggen: "
laat het nu eens los !!". Pijnlijk en grappig tegelijk.
Hoe kunnen we voorkomen dat die slang zichzelf en onszelf bijt.
Een observatie die in het Yogacara (MindOnly of Manifestation-only)
Boeddhisme gedeeld wordt is dat alles verschijnt op basis van condities.
Een kaars brandt omdat er brandstof, zuurstof en warmte bij elkaar
komt. Neem je een van deze weg dan zal de kaars doven. Het is een diep
inzicht dat leidt tot het inzicht dat niets een zelfstandig permanent
zelf heeft. Of in andere vorm: Alles is verbonden en kan alleen in de
context verschijnen. (Boeddha heeft dat verwoord met: "Dit is omdat dat
is. Dit is niet omdat dat niet is". Thich Nhat Hanh noemt het Interzijn.)
Wat leert ons dit over gedachten en emoties? Gedachten, overtuigingen,
emoties, intenties zijn gemaakt. Gemaakt, samengesteld door onze 'mind'.
In de Sutra's worden ze samengevat met de term 'Mentale formaties'
(mental formations).
Mentale formaties zijn een product van onze mind en zijn te gast in onze
mind. Door ze op die manier te zien en te bestuderen kunnen we vrij
zijn van hun werking. We kunnen ze koesteren of ontmaskeren of met een
glimlach met rust laten.
In de Sutra over het volledige bewustzijn van de ademhaling wordt hier
expliciet aandacht aan besteed. De vorige twee weken hebben we hier ook
naar gekeken.
Onderstaand is een vertaling van 1 van deze versies van deze Sutra
De afgelopen week had ik een bijzondere ervaring. Ik werd wakker door de wekker, het was nog volledig donker in mijn slaapkamer. Zodra ik mij realiseerde dat ik wakker was voelde ik me verward, ongemakkelijk en verdrietig. Doordat het me zo overviel vroeg ik me af waar het vandaan kwam. Ik richtte mijn aandacht op mijn lichaam en mijn adem, scande mijn lichaam of ik mogelijk ziek geworden was. Ik kon niets vinden. Dat zelfde deed ik met mijn gedachten en herinnering. Ik kon niets vinden wat een nieuwe onmiddellijke aanleiding of conditie was. Daarna vroeg ik me af of er aanleiding was om me goed te voelen. Ik voelde mijn warme bed, ik was uitgerust en had een nieuwe dag voor me. Een gevoel van dankbaarheid kwam op en het verdrietige gevoel ebde weg. Met een glimlach stapte ik uit bed.
Vreugde, geluk en vrijheid zijn dicht bij. Je draagt ze met je mee. Ze zijn vaak toegedekt doordat we afgeleid zijn. Door terug te keren bij je diepere onaantastbare wezen, je wortel, kun je direct en overal stabiliteit, geluk en vrijheid ervaren.
Warme groeten,
Hans
In deze link een filmpje met een korte ondersteuning van Cuong Lu, over het observeren en kalmeren van onze mind:
https://www.youtube.com/watch?v=Y4HNy_BB_-E
De bijeenkomst vindt Maandag avond plaats online pls mail voor een link:
Je bent welkom online
De indeling van de avond is:
19.30: aankomen, ontmoeting en thee
20h00 Introductie van het thema
Geleide meditatie, stille meditatie,
ca 21h00. dharma-sharing
ca 21h30 afsluiting
Wanneer we mediteren hebben we een gelegenheid om te oefenen, om te ervaren dat we meer zijn dan ons denken en voelen.
Als we mediteren creƫren we een veilige, open ruimte waarin je geest kan ontspannen en kan waarnemen.
Je hebt alles in je om helder te kunnen zien, horen en denken.
Je bent groter, wijzer en stabieler dan je denkt.
Manifestation and extinction of thoughts and emotions
Thoughts
and emotions come and go. We have that daily experience and in our
practice we rely on that. We remember ourselves to it, certainly when
there are unpleasant thoughts or emotions. If it stays with this
cognitive process or belief it can turn into a snake that bites itself
in the tail.
In Yogacara (MindOnly or Manifestation-only) Buddhism the observation is
shared that everything appears (manifests) based on conditions. A
candle burns because Fuel, Oxigen and Heat has come together. Take one
of these out and the flame will extinguish. This is a deep insight that
leads to the insight that nothing has a permanent independent self. Or
in a different form: Everything is connected and can only manifest in
context. ( Buddha used the words: This is because that is, This is not
because that is not. Thich Nhat Hanh calls it Inter-being)
Thoughts and emotions are creations, constructions of our mind. That is
why in the Sutra's they are called Mental formations. Mental formations
are produced and are guest in our mind. By observing and studying hem in
this way we can become free from their workings. We can cherish them,
'de-mask' (expose) them or leave them be with a gentle smile.
In the Sutra on the full awareness of breathing (see above) we are
invited to explicitly study and become aware of our mental formations.
Joy, happiness and freedom are nearby. You carry them with you. They are
often covered because we are distracted. By returning to our deeper
being, your root, we can experience solidity, happiness and freedom
everywhere.
Warm greetings,
Hans
In meditation we can practice and experience that your insight is there, just stop and allow it to manifest.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.