Sunday, January 17, 2021

Sangha avond: recognising mental formations -herkennen mentale formaties

 

Herkennen mentale formaties - recognise mental formations 
Sangha avond
Maandag Jan 18, 2021   (English below)

Mind is made of mental formations
Like a river is made of drops of water.
Thich Nhat Hanh.
 
Er gebeurt iets. De telefoon gaat op een moment dat het niet uitkomt. Je leest het bericht dat de lockdown langer doorgaat. Er komt een vliegtuig over als je aan het mediteren bent. Je herinnert je dat je hebt toegezegd iets te doen.
 
Op dat moment vormt zich een mentale reactie. Irritatie. Boosheid. Verdriet. Opmerkzaamheid. Begrip. Inzicht.
We noemen dat een mentale formatie. Die formatie, die vorm bestaat, net als bij een bloem, uit verschillende onderdelen. Ook het verleden.
Zoals een bloem bestaat uit zonlicht, water, aandacht van de tuinier zo bestaat de mentale formatie boosheid ook uit verschillende onderdelen.
Het is een reactie die opkomt. Die je denken, voelen en handelen bepaald.
Het is een perceptie, het is niet de gebeurtenis zelf.

Die reactie die komt ergens vandaan. 
Het beeld dat vaak gebruik wordt dat op de bodem van je bewustzijn zaden liggen. Heilzame en onheilzame zaden. De gebeurtenis, zoals het vliegtuig dat overkomt, geeft een van die zaden water en die groeit, net als de bloem en neemt ruimte in je bewustzijn in en bepaalt je denken, voelen en handelen.
Soms wordt ook het beeld gebruikt van een knoop in een draad. Deze mentale formaties zijn onvermijdelijk. Ze behoren tot je mind, zoals Thich Nhat Hanh hierboven zegt. 
Toch proberen we soms de boosheid, de woede, het verdriet te onderdrukken. Of denken we, nadat we de telefoon hebben neergelegd: mijn stem klonk boos, waar komt die boosheid vandaan? Hoe kan ik me er minder mee identificeren?
 
Door bewuste ademhaling te beoefenen kunnen we goed omgaan met deze mentale formaties.
De eerste stap: ik adem in en uit en neem de mentale formatie waar die er op dit moment is: hallo, mentale formatie, ik ben hier voor jou.
De tweede stap: ik adem in en uit en ik stimuleer heilzame mentale formaties om me te helpen. Zoals begrip boosheid kan helpen.
De derde stap is: ik adem in en ik adem uit en concentreer me op deze mentale formatie, ik kijk diep naar de elementen waaruit het bestaat en noem het bij zijn ware naam.
De vierde stap is: ik adem in en uit, ik ontwar de knopen waaruit het bestaat, omarm het met mijn hart en laat de mentale formatie gaan. Zo voed je de heilzame mentale formaties en nodig je de minder heilzame formaties terug te keren tot het zaad.
 
Bijvoorbeeld:
Gisteren maakte ik een eerste opzet voor deze uitnodiging. Vanochtend las ik die door om hem uit te werken. Ik was niet tevreden. ‘Dit gaan de lezers niet begrijpen, je moet meer uitleggen’ schoot een paar keer door me heen. Ik ben gaan zitten, ging bewust ademhalen en ik herkende dit als deel van een patroon: ‘het is niet goed genoeg, het kan altijd beter’.
Toen ik dat herkende zag ik dat het ‘maar’ een mentale formatie was. Ik heb begrip voor dit reactiepatroon uitgenodigd om ernaast te gaan zitten. Dat zorgde ervoor dat ik een bron uit mijn verleden herkende als het water voor deze gedachte. Het duurde een tijdje voordat de mentale formatie kleiner werd, minder bepalend werd.
Het vliegtuig landde, het werd stil en er was weer ruimte om opnieuw te kijken.
 
Ik nodig jullie uit om morgenavond, samen met de sangha te oefenen met onze mentale formaties.

Ik wens jullie een ontspannen zondagmiddag
Joost Vriens

 

Breathing on mental formations- I am here for you

Mind is made of mental formations
Like a river is made of drops of water.
Thich Nhat Hanh.


 Dear friends,
 
Something happens. Your telephone rings at a wrong moment. You read the message in the newspaper about the continuation of the lockdown. You are meditating and de sound of a plane, flying over your house fills the silence. Suddenly, you remember that you agreed to do something for someone.
 
A mental reaction pops up at that same moment. Irritation. Anger. Sadness. Awareness. Understanding. Insight.
We call this a mental formation. This formation, this form is made of different parts, just like a flower. A perception fills your mind and influences your thinking, doing and acting in that moment.
This formation is a manifestation.
Often, we use the 
image that on the floor of your mind there are seeds. Wholesome and unwholesome seeds. The event, like the plane that flies through the air, waters one of your seeds, grows, manifests, just like a flower, fills the space of your consciousness and influences your thinking, talking, acting. The image of knots in a thread is also often used.
This is a perception, not the experience itself.
These mental formations are inevitable. 
They are the compounds of your mind, as Thich Nhat Hanh expresses on the top of this invitation.
But still there is the reaction of trying to suppress the anger, the sadness. Or we judge ourselves, after ending the telephone conversation; I heard anger in my voice, that is not good! Where is the source of this anger? How can I identify less? How can we release the perception?
 
Practicing awareness of breathing helps us to deal properly with these 
mental formations.
The first step: breathing in, breathing out, I become aware of this mental formation: hello, irritation, I am here for you. By doing this, you see that is not your whole mind, it is just a manifestation in it.
Second step: breathing in and out I invite other wholesome mental formations to manifest and help. Understanding can assist anger.
Third step: I breath in and I breath out and concentrate on this mental formation. I look deeply to the compounds of its existence and call them by their true name. There may be an old memory that is part of it which has no direct relation to this phone call.
Fourth step: I breath in and I breath out, I untie the knots, embrace it with my heart and let it go. By doing this, you nourish the wholesome mental formations so that they grow stronger and you invite the less wholesome mental formations to return to their state of seed. Next time, the joy that someone is thinking at you and grabs the phone will me more manifest than the irritation because you needed a rest.
 
This is an ongoing process. For example:
Yesterday, after reading, I made a set-up for this invitation. Early this morning, after meditating, I re-read it to make the invitation. ‘This not clear, too compact, your readers are not going to understand this, you need more explanation’ manifested in my mind. This was so strong that it was difficult to continue. 
So I returned to my cushion, started this breathing practice and recognized this strong thought as part of an old pattern. The pattern is: ‘it is never good enough; progress has to be made’. Now I could see that this is just this mental formation. I invited compassion and understanding to sit next to it. After a while, I could see a source of my past that waters this mental formation. It took some time before the thought faded away and lost its influence.
The plain touched the ground, awareness and silence returned and I could read the text with a fresh view.
 
I invite you to join the Sangha tomorrow evening, to practice breathing with our mental formations.
I wish you a relaxing Sunday,

Joost Vriens
 
 



De indeling van de avond is:
19.30: aankomen, ontmoeting en thee
20h00   Introductie van het thema
Geleide meditatie, stille meditatie, 
ca 21h00.  dharma-sharing
ca 21h30  afsluiting 


Wanneer we mediteren hebben we een gelegenheid om te oefenen, om te ervaren dat we meer zijn dan ons denken en voelen.
Als we mediteren creƫren we een veilige, open ruimte waarin je geest kan ontspannen en kan waarnemen.
Je hebt alles in je om helder te kunnen zien, horen en denken.
Je bent groter, wijzer en stabieler dan je denkt. 
eal properly with these mental formations.
The first step: breathing in, breathing out, I become aware of this mental formation: hello, irritation, I am here for you. By doing this, you see that is not your whole mind, it is just a manifestation in it.
Second step: breathing in and out I invite other wholesome mental formations to manifest and help. Understanding can assist anger.
Third step: I breath in and I breath out and concentrate on this mental formation. I look deeply to the compounds of its existence and call them by their true name. There may be an old memory that is part of it which has no direct relation to this phone call.
Fourth step: I breath in and I breath out, I untie the knots, embrace it with my heart and let it go. By doing this, you nourish the wholesome mental formations so that they grow stronger and you invite the less wholesome mental formations to return to their state of seed. Next time, the joy that someone is thinking at you and grabs the phone will me more manifest than the irritation because you needed a rest.
 
This is an ongoing process. For example:
Yesterday, after reading, I made a set-up for this invitation. Early this morning, after meditating, I re-read it to make the invitation. ‘This not clear, too compact, your readers are not going to understand this, you need more explanation’ manifested in my mind. This was so strong that it was difficult to continue. 
So I returned to my cushion, started this breathing practice and recognized this strong thought as part of an old pattern. The pattern is: ‘it is never good enough; progress has to be made’. Now I could see that this is just this mental formation. I invited compassion and understanding to sit next to it. After a while, I could see a source of my past that waters this mental formation. It took some time before the thought faded away and lost its influence.
The plain touched the ground, awareness and silence returned and I could read the text with a fresh view.
 
I invite you to join the Sangha tomorrow evening, to practice breathing with our mental formations.
I wish you a relaxing Sunday,

Joost Vriens
 
 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.