Sunday, January 9, 2022

Gratitude and giving are wonders of life

 Dankbaarheid en geven als bron van geluk

Gratitude and giving as source of happiness

ONLINE Sangha avond
Maandag 10 Januari 2022   (English below)
 
Dierbare vrienden,
De afgelopen tijd waren er dagen waarin we de zon niet konden zien.
De lucht was grauw en en vaak was het zelfs donker midden op de dag.
Buiten was het nat en koud en er waren weinig mensen op straat.

Doordat ik (ivm Corona) veel thuis werk merkte ik op een dag met een schok dat het al avond was geworden, dat ik nog niet buiten was geweest en dat ik nog niemand had gesproken die dag.
Met een knoop in mijn buik staarde ik door het raam naar buiten en zag dat het grijs van de dag overgegaan was in het zwart van de avond.
Het drong tot me door dat het nu gemakkelijk was om weg te zakken in een gevoel van gemis en eenzaamheid. Ik kon nu ook voelen dat er op het moment veel (jonge) mensen zijn die hierin verstrikt raken.

In stilte legde ik mijn hand op mijn hart en verlegde mijn aandacht naar mijn adem. 
Ik realiseerde me dat ik bevoorrecht ben, vanuit mijn warme werkkamer had ik gewoon mijn werk kunnen doen die dag.
Er is eten in huis voor een aantal dagen. Ik ben gezond. Er is een hele infrastructuur om me heen die dit mogelijk maakt en als ik ziek wordt, wordt er voor me gezorgd.
Een grote dankbaarheid en warmte kwam in me op. En er kwam veel compassie met mensen die niet zo bevoorrecht zijn als ik.
Bij het uitademen kwam er een diepe ontspanning en sloot ik mijn ogen. Mijn aandacht was nu bij mijn kinderen en vrienden, bij alle mensen om me heen die mij voeden en steunen. Alle mensen waarvoor ik een voeding en steun kan zijn.
Met iedere ademhaling voelde ik die verbinding sterker worden.
Het gevoel van dankbaarheid groeide ook, ik heb zo veel ontvangen.
Het gevoel van dankbaarheid was ook omdat ik iets heb kunnen betekenen voor de mensen om me heen. Soms met iets kleins, soms een goed gesprek.
Ik kon nu ook weer voelen dat de Boeddhistische beoefening van geven (Dana) geluk brengt.


In zijn boek 'Wait, a love letter for those in despair' heeft Coung Lu een heel hoofdstuk gewijd aan geven:
"To give is to live"
Citaat (mijn vertaling) : 
Hoe meer je geeft, hoe dichter je bij je werkelijke zelf komt. Je bent niet wie je denkt te zijn. Je voelt je depressief omdat je denkt dat je afgescheiden individu bent. 
[Je bent groter en rijker dan je denkt, je bent verbonden.]

Zelfs als je uitgeput bent heb je nog veel te geven. Stuur een berichtje naar een vriend(in) en vertel hoe belangrijk ze voor je is. [...] Glimlach naar een vreemde. [...]
Dit zijn de sleutels om je uit de gevangenis van je geest te bevrijden.


Zonder jou zou ik niet bestaan
Jouw welzijn is belangrijk voor mij
Lijden kent geen eigenaar
en geluk kent geen grens.

Dit is de wereld waarin we leven,
dit is de wereld die we elkaar bieden

Warme groeten,
in verbinding
Hans


Je bent welkom  online

De indeling van de avond is:
19.30: aankomen, ontmoeting en thee
20h00   Introductie van het thema
Geleide meditatie, stille meditatie, 
ca 21h00.  dharma-sharing
ca 21h30  afsluiting 


Wanneer we mediteren hebben we een gelegenheid om te oefenen, om te ervaren dat we meer zijn dan ons denken en voelen.
Als we mediteren creƫren we een veilige, open ruimte waarin je geest kan ontspannen en kan waarnemen.
Je hebt alles in je om helder te kunnen zien, horen en denken.
Je bent groter, wijzer en stabieler dan je denkt.                          




Gratitude and giving as a source of happiness
 
Dear friends

The past days were gray and cold, some days we even could not see the sun.
Due to the corona restrictions i work at home and one day I realized that it had become evening and that I had not been outside the whole day. I had worked all day had not spoken to anyone. The gray of the day was now replaced by th e black of the evening.
I realized that it was easy to sink in the feeling of loneliness and missing out. At that moment I fully understood that there are many (young) people that get trapped in that emotion.

In silence I placed my hand on my heart and moved my attention to my breathing.
I realized that I was privileged, from my warm home office I could do my work. There is food enough in the house for several days. I am healthy, There is a whole infrastructure around me that makes this possible. When I get sick there will be medical care.
An enormous gratitude arose in me. And a strong compassion for those that are not so fortunate as I.
When breathing out there was a deep relaxation and I closed my eyes. My attention was now with my children en friends; With all those people that nourish and support me; and with all the people that I could support and nourish.
With every breath I felt the connection become stronger.
The feeling of gratitude grew as well.
The gratitude was also strong because I had been able to mean something for the people around me. Sometimes with something small, sometimes with a warm conversation.

In his book "wait, a love letter for those in despair' , Cuong Lu dedicates a whole chapter to giving: "To give is to live"
Some quotes:
'The more you give, the closer you come to your true self. You're not who you think you are. [You are much bigger and richer that you think], you are connected]
'Even when you feel depleted, burned-out, you can still be generous. Text a friend and tell her how important she is for you. [....] Say hello to a stranger. [...]
These are the keys to unlock the prison of your mind.

 

Without you I would not exist
your wellbeing is important for me
Suffering has no owner
Happiness has no boundary

This is the world we live in
this is the world we offer each other

Warm greetings
in connection
Hans
Link to the book: 'Wait, a love letter to those in despair'
                        
You are welcome on-line (pls mail for a link)
The format of this evening 
19h30: arriving and 'tea'
20h00  Introduction of the theme
Guided meditation, Silent meditation,
ca 21h00.  dharma-sharing
ca 21h30  Closing, 

In meditation we can practice and experience that your insight is there, just stop and allow it to manifest.
You are bigger, wiser and more stable than you think.   

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.