Saturday, July 10, 2021

Samadhi: Concentration, Deep looking, Diep waarnemen.

 Samadhi: Concentratie, Diep waarnemen.

Samadhi: Concentration, Deep looking.

Online Sangha avond
Maandag 12 juli, 2021   (English below)

Dierbare vrienden,

Een tijdje terug was ik door een voorval zeer aangeslagen. Zo zeer dat ik niet meer wist wat mijn volgende stap zou zijn. Ik ben de stilte in gegaan en heb de storm uit gezeten, gewoon omdat ik geen andere optie zag.
De volgende ochtend was de acute storm geluwd en ik voelde mij beurs en lam.
Echter ik kon er niet de vinger op leggen waarom het mij zo geraakt had en wat ik zou gaan doen.
Door te zitten in de ochtendmeditatie en door te zijn in concentratie op het onderwerp kon ik waarnemen welke aspecten ermee verbonden waren. De aanleidingen, de condities, het verloop en de samenhang werd zichtbaar.
Er ontstond een kalmte en helderheid. Vanaf dat moment was het me helder wat me te doen stond; ondanks dat ik dat spannend vond wist ik wat ik zou gaan doen.


Het leven is een wonder. Er is ons een rijkdom gegeven. Onze mind is het krachtigste instrument dat ik ken.
Deze wereld is gevuld met rijkdom en schoonheid, het staat kosteloos tot onze beschikking.

We ervaren de wereld door onze mind en we handelen in deze wereld via onze mind. Door de onvoorstelbare kracht van de mind kan een ongetrainde mind kan veel overlast veroorzaken.
Door onze mind goed te gebruiken zijn we tot wonderen in staat, wonderen van compassie en heling. 

Als gereedschappen zijn bijvoorbeeld de 5 vermogens die je helpen:
Vertrouwen - In jezelf, in je wijsheid en in je mind, in elkaar. Ieder van ons heeft de Boeddha natuur. Je bent verbonden.
Toewijding - Geduld en oefenen, niet opgeven. Ook als je afgeleid bent kun je terug naar je stabiliteit.
Open onverdeelde aandacht - Vaardigheid om het geheel te zien, om de dingen te zien zoals ze zijn.
Concentratie - Het vermogen om je te verdiepen, echt aanwezig te zijn met meditatieve openheid. (Deep looking)
Inzicht - De helderheid die in ons komt zodra we het geheel weer zien. Maar ook het inzicht in de wereld dat we eerder ontdekt hebben: dat alles tijdelijk is, dat niets afzonderlijk kan bestaan en dat geen enkel concept of beeld de realiteit correct of volledig beschrijft.




Aanstaande maandag avond zullen we delen over concentratie. Samadhi.
Concentratie is je mind de gelegenheid bieden om waar te nemen wat er is, en zoals het is. De gelegenheid om foute waarneming of ondermijnende gedachten te ontmaskeren. Om de schoonheid en ongedeeldheid van het leven direct te ervaren.
Diep kijken vraagt een open oordeelloze aandacht, een mind die in vrede en vertrouwen kan blijven bij het onderwerp van de concentratie.
Helende concentratie (right concentration) is gebaseerd op inzicht dat er voortdurende verandering is dat alles samenhangt en niet zonder de rest kan bestaan. En het inzicht dat alle beschrijvingen (concepten) slechts een deel van de werkelijkheid dekken.


Ik wens jullie een goed weekend,
Liefdevolle groeten,
Hans


Je bent welkom  online

De indeling van de avond is:
19.30: aankomen, ontmoeting en thee
20h00   Introductie van het thema
Geleide meditatie, stille meditatie, 
ca 21h00.  dharma-sharing
ca 21h30  afsluiting 


Wanneer we mediteren hebben we een gelegenheid om te oefenen, om te ervaren dat we meer zijn dan ons denken en voelen.
Als we mediteren creƫren we een veilige, open ruimte waarin je geest kan ontspannen en kan waarnemen.
Je hebt alles in je om helder te kunnen zien, horen en denken.
Je bent groter, wijzer en stabieler dan je denkt. 




Samadhi: Concentration, deep looking.

The mind is a wonderful instrument. It enables us to perceive the world and to act in the world. The mind is our contact to the world. At the same time we are ourselves present in our mind and we can observe our mind.
An untrained mind can cause a lot of damage.
The past weeks we have been meditating and sharing on 5 powers of the mind:
Faith - Trusting, having a solid confidence in ourselves and in the Dharma.
Diligence - The energy and patience to stay with the subject. Don't give up, even if you are distracted, you can return to your stability.
Mindfulness - Open receptive non-judgemental awareness. 
Concentration - The ability to penetrate and to absorb, to look deeply.
Insight The clarity that arises as soon as we see the whole again, to see the connectedness again. But also the insights that we have discovered earlier: that everything is impermanent, that nothing can exist independent to the rest; and that no concept can describe reality completely.

Monday we will share on Concentration.
Concentration is giving your mind the opportunity to de-mask false perception or undermining false beliefs.

Have a wondrous day, with beautiful discovery,
Warm greetings,
Hans

The format of this Online Sangha evening 
19h30: arriving and 'tea'
20h00  Introduction of the theme
Guided meditation, Silent meditation,
ca 21h00.  dharma-sharing
ca 21h30  Closing, 

In meditation we can practice and experience that your insight is there, just stop and allow it to manifest.
You are bigger, wiser and more stable than you think.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.