Saturday, April 23, 2022

Toevlucht zoeken - taking refuge Sangha Invitation 25th April 2022

 

Toevlucht, Refuge

Online Sangha avond, en meditatie in de Schatkamer
Maandag 25 April 2022   (English below)


Dierbare vrienden,

Vorig weekend was ik weer enkele dagen in de kloosterkapel, en
realiseerde me hoeveel tijd en moeite het mij in mijn leven heeft
gekost om te leren “buigen”.
Heel concreet kon ik vroeger, als ik een kerk betrad, eigenlijk nooit
buigen: mijn rug was stijf en wilde niet klein zijn. Langzaam, dankzij
de woelige stormen in het leven, leerde ik dat langzamerhand wel te
doen. Doodeenvoudig omdat er soms niets anders meer opzat, er geen
alternatief was, dan te buigen. Mijn meerdere te erkennen.
In woelige stormen leerde ik dus langzaam vastere grond te vinden in
iets juist buiten mijzelf, iets juist groter dan mijzelf. 
 
Zo leerde ik toevlucht te nemen in de Boeddha, de Dharma en de Sangha. 
Ik heb zelfs een belofte gedaan in de aanwezigheid van Zijne Heiligheid de Dalai Lama.
 
Dit zijn drie juwelen, drie schatten waar ik voor buig, en de toevlucht hierin is een pad wat mijn gewone geest overstijgt.
Dat “overstijgen” hoort ook écht wel bij toevlucht.
Zo schreef Einstein eens: “We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt.” Het is in dat geval veel wijzer om bóven jezelf uit te stijgen.
Ikzelf zeg hier vaak ook tegen mijzelf: náást mijzelf
uit te stijgen, bijvoorbeeld ook naar een concreet mens in je
omgeving. 

Toevlucht nemen is wat mij betreft daarom een liefdespad,
een pad van het hart, wat per definitie eigenlijk altijd liefhebbend
uitstaat naar iets of iemands ánders dan jezelf.
Toevlucht is: liefde, onvoorwaardelijk respect, toewijding, openheid.
Binnen het boeddhisme neem je toevlucht in:
(1) de leraar als diegene die ons de weg naar onze eigen diepste
realiteit kan wijzen
(2) de leer, voor beoefening, voor mindfulness ...
(3) de boeddhisten bij elkaar, alle goede mensen, onze eigen
Eindhovense groep, of ook goede vrienden om je heen.
Toevlucht nemen brengt mij mededogen, scherp zien, respect. 
En jullie, hoe en waar nemen jullie toevlucht? Waarvoor buigen jullie hartgrondig
in het leven?

Ik wens je een ontspannen weekend
Felix.



 





Je bent welkom  live en online

De indeling van de avond is:
19:15: voorbereiden van de ruimte
19.30: aankomen, thee en ontmoeting
20h00   Introductie van het thema
Geleide meditatie, stille meditatie, 
ca 21h00.  dharma-sharing
ca 21h30  afsluiting en opruimen
Samen thee drinken en persoonlijk contact voor wie wil


Wanneer we mediteren hebben we een gelegenheid om te oefenen, om te ervaren dat we meer zijn dan ons denken en voelen.
Als we mediteren creëren we een veilige, open ruimte waarin je geest kan ontspannen en kan waarnemen.
Je hebt alles in je om helder te kunnen zien, horen en denken.
Je bent groter, wijzer en stabieler dan je denkt. 
The path of refuge

Last weekend I was again in the monastery chapel for a few days, and I realized how much time and effort it took in my life to learn to bow.
In the past, when entering a church of chapel, I could never bow: my backbone was stiff and did not want to be flexible.
But slowly in life, thanks to turbulent storms, I learned to bow,
gradually lower and lower. Simple because there was nothing left
anymore at that time, and there was no alternative than to bow. To acknowledge my Superior.
In these turbulent storms, I slowly learned to find firm ground in
something outside myself, something bigger than me.

Thus, I learned to take refuge in the Buddha, the Dharma and the Sangha. 
I even vowed in the presence of his holiness The Dalai Lama. 
These are three Jewels, three treasures for which I bow. 
Refuge is a path that transcends my ordinary mind. 

“Transcending” is an important component of taking
refuge. Like Einstein wrote once: “We can’t solve a problem with
the same mindset that caused the problem”. In that case, it is wise
to transcend yourself. I often also say: “to transcend sideways:
for instance in someone nearby, someone who is sitting of standing next to you.” 

I therefore consider taking refuge to be a love
affair, a path of the heart, which is by definition always loving
someone or something different than yourself.
Taking refuge is loving, respecting, openness. Within Buddhism, you take refuge in:
-        the teacher as the one who can show us the way to our own
deepest reality
-        the teaching, the praxis, mindfulness, wisdom
-        the Buddhists all together, all the “good” people, our
own Eindhoven sangha, the good friends you have.

Taking refuge gives me compassion, sharp vision, respect.
What about you? How and where do you take refuge?
For what do you heartfully want to bow in life?
I look forward to upcoming Monday to meditate with you on taking
refuge.

I wish you a relaxing weekend
Felix

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.