Saturday, April 9, 2022

Mind is like .....

 Mind is like ...


Online Sangha avond, en meditatie in de Schatkamer
Maandag 11 April 2022   (English below)


Dierbare vrienden,

In een Dharma talk zei Thich Nhat Hanh een keer :
" Een ongetrainde geest (mind) kan je een veel lijden geven"

Het was zo'n zin in een groter verhaal die ook ongemerkt voorbij had kunnen gaan. Echter deze had grote impact op me. Toen ik probeerde de zin tot me te laten doordringen riep het direct veel vragen op. Het heeft me nieuwsgierig gemaakt. Verderop in de lezing kwam ook de spiegel van die zin: De zelfde geest kan ook geluk en vrijheid ervaren.

Het leren kennen en observeren van onze geest is deel van onze beoefening en inzicht in de werking van de geest (mind) helpt je om vrij te worden en geluk te ervaren.

Aanstaande maandag zal Gary Palen , onze sangha vriend uit Canada, zijn ervaringen en inzicht met ons delen.
Hij heeft de afgelopen tijd metaforen voor de werking van de geest verzameld en onderzocht in meditatie en dagelijkse praktijk
De metafoor die hij maandagavond zal presenteren is:
'De geest (mind) is als een film projector.'

Ik wens ons een weekend vol vrijheid, dankbaarheid en verbinding,
Liefdevolle groeten,
Hans


Mind is like ...

Dear friends,

In a Dharma talk Thich Nhat Hanh said once:
"An untrained mind can give you a lot of suffering"

It was one of those sentences that could go by unnoticed, however it had deep impact on me. When I tried to process the extend of this sentence it immediately raised a lot of questions. It made me curious. Later on in the same talk he gave us the mirror of that sentence: " teh same mind can experience freedom and happiness"

Learning to know and observing our mind is part of our practice. Insight in the working of the mind helps you to become free and experience happiness.

This Monday will Gary Palen, our Sangha friend from Canada, share his experience and insight with us.
He has, in the past months, collected and studied metaphors for the working of the mind, by meditation and daily practice.
The metaphor he will present this Monday is:
"Mind is like a movie projector" 

Have a wondrous day, with gratitude and connection,
Warm greetings,
Hans




No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.