Saturday, May 15, 2021

Houd me vast - Hold me tight

 Houd me vast - Hold me tight

Sangha avond
Maandag 17 mei, 2021   (English below)

Dierbare vrienden,

Meestal begin ik deze mails met een voorbeeld, vandaag heb ik de indruk dat alles wat ik hier over zeg afbreuk doet aan de ervaring.
Wat gebeurt er in je als je als je aan iemand vraagt "Houd me vast", hoe voelt dat. Maar ook wat gebeurt er in je als iemand tegen jou zegt " Houd me vast".
Het moment waarin de verbinding tussen twee mensen zichtbaar en tastbaar wordt is een diepe spirituele ervaring.

Vorige week hebben we gemediteerd en gedeeld over empathie, het voelen zonder grenzen of afgescheidenheid, Een uiting en beleving van verbondenheid. Voelen wat de ander voelt als een geheel, zonder ik of jij.

De vraag 'Houd me vast' is een overgave, een toevlucht in de verbinding. Het vertrouwen op de ander. (of op de Sangha). Een vraag uit een diepe emotie en het mooie is dat die emotie zowel liefde, angst of verdriet kan zijn.
Om iemand vast te houden hoef je eigenlijk niets te doen, het enige is om er volledig te zijn. Symbolisch is natuurlijk dat je je armen of ja hand opent, ruimte maakt en de ander ontvangt, alles mag er zijn. Door thuis te komen bij jezelf kun je vertrouwen op het leven en je wortels. Als de ander de verbinding en de stabiliteit even niet meer voelt, kun jij dat anker, die beschutting, die vaste grond onder de voeten bieden.

We hebben elkaar zoveel te bieden en we kunnen zoveel van elkaar genieten, zodra we in onze mind het besef toelaten dat we verbonden zijn.
Misschien zijn er daarom wel veel pop-songs over dit thema.

Ik wens jullie een vreugdevol weekend en mooie ontmoetingen
Liefdevolle groeten,
Hans


Je bent welkom  online

De indeling van de avond is:
19.30: aankomen, ontmoeting en thee
20h00   Introductie van het thema
Geleide meditatie, stille meditatie, 
ca 21h00.  dharma-sharing
ca 21h30  afsluiting 


Wanneer we mediteren hebben we een gelegenheid om te oefenen, om te ervaren dat we meer zijn dan ons denken en voelen.
Als we mediteren creƫren we een veilige, open ruimte waarin je geest kan ontspannen en kan waarnemen.
Je hebt alles in je om helder te kunnen zien, horen en denken.
Je bent groter, wijzer en stabieler dan je denkt. 



Hold me tight.

These three words have the impact of an incantation, they can do miracles.
The one asking is opening up fully to the other, taking refuge in the other. 
The one holding is opening up and fully accepting the other, offering the space and stability.
It is an ultimate manifestation of trust and connectedness.
Asking 'Hold me tight' comes from a deep emotion and the beauty s that that emotion can be Love, grief aswell as fear.

Last week we meditated and shared on empathy, feeling with out boundary or separation. Feeling what the other feels, without an I or a you.

We have so much to offer each other as soon as we realize that we are connected.
Maybe that is why there are so many pop songs with these words in it

Have a wondrous day, with beautiful encounters,
Warm greetings,
Hans


You are welcome online
The format of this evening 
19h30: arriving and 'tea'
20h00  Introduction of the theme
Guided meditation, Silent meditation,
ca 21h00.  dharma-sharing
ca 21h30  Closing, 

In meditation we can practice and experience that your insight is there, just stop and allow it to manifest.
You are bigger, wiser and more stable than you think. 



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.