Monday, December 7, 2020

Vestigen van aandacht - Establishing mindfulness

 Vestigen van aandacht - Establishing mindfulness

Sangha avond
Maandag nov 30, 2020   (English below)

Beste vrienden,

Als kind werd ik vroeger op school regelmatig streng aangesproken: "Bij de les blijven !"
Volgens mij hebben we allemaal wel die ervaring, je aandacht drift weg. Soms door wat er gezegd wordt, iets wat je raakt, soms doordat er nog iets 'on-af' is in een andere situatie. Je bent niet 'aanwezig' in deze situatie, je aandacht is elders.
Het bijzondere is dat ik me niet kan herinneren of er ooit iemand in staat was om uit te leggen Hoe ik bij de les kon blijven. 
Het vestigen van aandacht en het vasthouden van aandacht is kennelijk niet vanzelfsprekend.

Ook kennen we situaties waar onze aandacht volledig in beslag wordt genomen, zoals bij het lezen van een boek of bij het zien (ervaren) van een film. Het lijkt wel of daar er volledige aandacht is, echter de aandacht is volledig meegezogen en de controle ligt helemaal bij het object van onze aandacht. We zeggen ook wel dat je jezelf kunt verliezen in die situaties.

Wat is nu de aandacht die gezond is, gepast is, in balans is, voedend is; en hoe vestig je die aandacht.

In de Sutra's wordt gesproken dat juiste (gepaste) aandacht vergeleken kan worden met een uitkijktoren, of een poortwachter, of een wagenmenner. Ook wordt aandacht genoemd als de weg tot: helder zien, het scheppen van ruimte, het vermogen om te zien wat er werkelijk is.

Edel Maex heeft het vaak over: Open, ontvankelijke, oordeel loze, vriendelijke aandacht. Hierin zitten een paar mooie tips.
Openheid is het tegengestelde van gesloten, je kunt jezelf de vraag stellen heb ik hier een vaste mening over?
Oordeel is een forse valkuil, snel denken we "O dat heb ik al gezien" of "Daar gaan we weer" en daarna horen of zien we niet meer wat er echt gebeurt. Een tegengif is jezelf de vraag stellen 'Weet ik het zeker?'
Ontvankelijk is een bereidheid om te onderzoeken, een nieuwsgierigheid, Als ik in gesprek ben, stel ik mezelf vaak de vraag; "wie is die persoon tegenover mij, wat zijn de gedachten en emoties die in die persoon aanwezig zijn, Wat wil die persoon eigenlijk zeggen? Waar zit die persoon mee?
Vriendelijkheid is een uiting van respect het geeft ruimte en veiligheid. Vriendelijkheid naar jezelf en de ander is een daad van compassie. Kun je glimlachen naar jezelf en de situatie. Het is niet altijd makkelijk ook niet voor de ander. Door te glimlachen kun je ontspannen en voorbij je oordeel of angst kijken.

Cuong Lu: "Je kent de ander niet, je kunt de ander niet kennen. Jij en de ander zijn ieder moment nieuw"

Maandagavond onderzoeken we met elkaar het 'Hoe' van het vestigen van de aandacht

Maandagavond komen we via de ZOOM verbinding bij elkaar .

Ik wens jullie Openheid, ontvankelijkheid, compassie en vertrouwen
Hans

Establishing mindfulness

Dear Friends,
When I was a young child in school, often I was addressed strongly to keep my mind to the class.
The funny thing is that I cannot remember that anyone ever taught me How to keep my attention to the class

Edel Maex often refers to mindfulness as : Open, receptive, friendly, 'judgement-free' attention.
These words give us a clue to the hindrances for having full attention.

In our Sangha evening we will investigate together the establishing of mindfulness.

Monday night we will have an online meditation via ZOOM 

I wish you a beautiful weekend full of wonder, compassion and trust.
Hans

The format of this evening 
19h30: arriving and 'tea'
20h00  Introduction of the theme
Guided meditation, Silent meditation,
ca 21h00.  dharma-sharing
ca 21h30  Closing, 

In meditation we can practice and experience that your insight is there, just stop and allow it to manifest.
You are bigger, wiser and more stable than you think.                         

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.