Saturday, October 3, 2020

Practice listening to the bell, Oefenen in het luisteren naar de bel.
Online Sangha avond. If you want to join us, send us an e-mail. We will send you the link.
Monday Oct, 5th 2020   (English below)

Beste Vrienden,

Lichaam, spreken en geest als een geheel,
Stuur ik mijn hart mee met de klank van deze bel.
Opdat ieder van jullie die naar mij luisteren wakker worden uit je vergeetachtigheid
En het pad van onrust en verdriet overstijgen.

 
De mindfulness beoefening die wij samen, ieder op onze eigen manier doen, is een weg om wakker te worden en thuis te komen. Om van daaruit met mededogen met lijden en geluk om te gaan.
Meestal worden wij wakker door het signaal van een wekker. Een geluid, een prikkel. Dat kan de ochtendwekker naast je bed zijn, iets wat iemand zegt, een vogel die in je tuin op een tak naar je zit te kijken. Een regel uit een boek.
Een aanleiding kan ook zijn dat het anders gaat zoals je gewend bent. Dat gebeurde tijdens de laatste Sangha bijeenkomst: de stilte meditatie was langer dan gebruikelijk en er was geen loopmeditatie. Dit doorbreken van onze gewoonte bracht bij mensen heel verschillende reacties teweeg.
Dus dit was een mooie uitnodiging om echt even stilstaan bij wat je verwacht, bij wat je voelt en denkt en dat leidt tot inzichten. Deze vorm was misschien indringender als woorden. Ik ontdekte dat mijn benen de onderbreking van de loopmeditatie nodig hadden. Ik ontdekte ook dat deze langere stilte meditatie me de kans gaf om meer los te laten en thuis te komen.
Mijn nieuwsgierigheid was gewekt. Iets van buitenaf raakte iets binnen in me. Ik werd me gewaar van twee dingen: mijn reactie op die prikkel en dat wat er door die prikkel werd aangeraakt. Interzijn van buiten en binnen.
 
 
Voor mij is dat een vorm van diep luisteren. De hele week heb ik gezocht naar iets om dit te oefenen en te delen.
Het luisteren naar de klank van de bel is een oefening die daar voor mij mee verbonden is.
De klank van de bel is de stem van de Boeddha (in je) die je uitnodigt wakker te worden. 
Het geluid van de bel kan me werkelijk thuis brengen.
De klank van de bel brengt me in verbinding met mijn innerlijke helende bron.
Ik kan gewaar worden van mijn gewoonte denken en handelen door te luisteren naar de klank van de bel. Dat is ook zo als de klank van de bel anders is omdat het geluid via Zoom bij je binnen komt.
 
Luister, luister,
Dit wonderlijke geluid van de bel
Brengt me terug
Naar mijn echt Thuis.

Maandagavond komen we via de ZOOM verbinding bij elkaar. 
Ik nodig je uit om samen met ons deze oefening te doen en te luisteren.

Ik wens je een ontspannen zondag toe in verbinding met je hart.
Joost Vriens.
 

De indeling van de avond is:
19.30: aankomen, ontmoeting en thee
20h00   Introductie van het thema
Geleide meditatie, stille meditatie, 
ca 21h00.  dharma-sharing
ca 21h30  afsluiting 


Wanneer we mediteren hebben we een gelegenheid om te oefenen, om te ervaren dat we meer zijn dan ons denken en voelen.
Als we mediteren creƫren we een veilige, open ruimte waarin je geest kan ontspannen en kan waarnemen.
Je hebt alles in je om helder te kunnen zien, horen en denken.
Je bent groter, wijzer en stabieler dan je denkt. 

Afbeelding met persoon, gras, zitten, jong

Automatisch gegenereerde beschrijving

Practice in listening to the invitation of the bell.
Due to the increasing number of infections and new instructions from the government we have decided to stop with our live Sangha meeting in the Schatkamer. This evening, there will only be a online Sangha-practice.

Dear Friends, 

Body, speech and mind in perfect oneness
I send my heart along with the sound of this bell
May all of you who listen to me awake from your forgetfulness
And transcend the path of anxiety and sorrow.
 

 
Our daily mindfulness practice, everybody in her en his own way, is a path to come home and wake up from forgetfulness. This makes it possible to meet and transform your suffering into joy and happiness.
How do we wake up? A stimulus outside us. The alarmclock beside your bed. Some spoken words by someone. A bird in your garden who is watching you. A line in a book.
If something goes in an unexpected way can also be a call to wake up. This happened during our last Sangha meeting. We skipped the walking meditation and used this time to deepen our practice in silent meditation. This unexpected change of our habit woke up different insights by our practitioners.
So this was a real invitation to stop and become aware of your expectations, expressed in your thoughts and feelings and bodily sensations. Maybe more effective as words. My legs ware ‘protesting’: they needed the relaxation of the walking meditation. And beneath this, I discovered a feeling of joy because I felt more connected by coming home to myself.
This experience awakened my curiosity. Something outside of me touched something inside me of which I was not aware at that moment. I not only met my reaction on the stimulus, but I also met something that was beneath that reaction. There was no sound during the silent meditation, but in that silence there was a call that awakened me. Interbeing of outside and inside.
 
For me, this is a form of deep listening. This week I noticed myself looking for a way to practice and share this.
I discovered that listening to the sound of the bell is a practice that is connected with this insight. The sound of the bell is Buddha’s voice inviting you to wake up.
The sound of the bell can bring me home in this moment.
It touches my awareness of my habit thinking, habit feeling, habit doing if I can open myself and listen mindfull to this sound of the bell.
The practice of this Sangha evening is: listening to the bell.
If you listen to the bell via Zoom, the sound of the bell may seem different. Maybe this is an extra challenge of deep listening.
 
Listen, Listen,
This wonderfull sound
Brings me back
To my true home.
 
On Monday-evening we can connect together, via Zoom
I invite you to join us in this practice of deep listening.

I wish you a relaxing Sunday in a deep connection to your heart,

Joost Vriens.
 
 

 

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.