Saturday, November 23, 2024

Gehechtheid - Aversie en Hunkering Attachment - Craving and Aversion

Gehechtheid - Aversie en Hunkering
Attachment - Craving and Aversion 

Meditatie en uitwisseling in "de Schatkamer"
Maandag 25 november, 2024   (English below)


 

Dierbare Sangha,

Stil worden van je voorkeuren en routines is lastig.
Zeker als we afgeleid zijn door de hectiek van de dag of door iets wat ons sterk emotioneel raakt. Door de druk vallen we snel terug in gebaande paden, nemen de kortste weg naar een conclusie.
Het pijnlijke is dat we vaak niet genoeg de moeite nemen om echt te kijken of te luisteren, om goed waar te nemen; wat is er nu werkelijk aan de hand ?.
Ik betrap mezelf regelmatig dat ik situaties verkeerd inschat, dat ik op de automatische piloot gereageerd heb.

De Boeddhistische inzichten die mij dan helpen zijn: het onderzoeken van mijn waarneming, en het zolang mogelijk uitstellen van het geven van betekenis aan die waarneming.

We nemen de wereld waar door onze zintuigen; er is iets, een object, dat we onderscheiden van de rest. Dat kan een kleur, een vorm, een klank of smaak zijn, maar ook een gedachte of gevoel. Bij het waarnemen helpt het om die drie stappen ook afzonderlijk te bekijken. Er is een fiets, mijn oog ontvangt het beeld, maar mijn aandacht is nog even bij iets anders. Pas als mijn aandacht er ook is, wordt ik me bewust van de fiets.
De stap die daarna komt is interessant, we geven er betekenis aan. Er ontstaat een perceptie, die weer leidt tot een gedachte of emotie. Vaak is het de foute perceptie die ons op een pad stuurt met veel lijden. De eerste check is dan ook: "is mijn waarneming correct" de tweede check is: "welke betekenis heb ik er (impliciet) aan gegeven"
Gelukkig helpt mindfulness om dit proces te herkennen en net dat beetje ruimte te maken en te beslissen om opnieuw of beter te kijken om geen voorbarige reactie te geven. 

Doordat we gehecht zijn en vasthouden aan onze beelden van de werkelijkheid is het bijna een automatisme dat, als we denken iets waar te nemen, er direct aan aversie of een verlangen komt.



 Vorige week deelde ik dat ik me ongemakkelijk voelde in een situatie. Toen ik dieper in mijn gedachten en gevoelens keek merkte ik dat ik van binnen kookte en eigenlijk woest was. Door erbij stil te staan wat er precies gebeurde, realiseerde ik me dat de ander bij herhaling geen direct antwoord op mijn vraag gaf. Zijn vage antwoorden hadden mij de indruk gegeven dat hij me negeerde. Mijn perceptie (conclusie) is mijn invulling, het zou best kunnen zijn dat hij mijn vraag niet begrijpt, of dat ik niet bij hem moet zijn maar bij iemand anders. Nu ik dat zie lijkt het me verstandig om hierover door te vragen en op een andere manier in gesprek te gaan.


De betekenis die we aan onze waarneming geven is onze eigen werkelijkheid. De Dharma leert ons dat de dingen van nature leeg zijn, we vullen in onze mind het plaatje in. 
Thay Cuong Lu zegt regelmatig:
"De Dharma geeft je niet de waarheid, maar maakt je vrij van de waarheid"
De oefening die ons door de Boeddhistische inzichten wordt aangeboden is om de leegheid van de percepties te zien.
De dingen waarnemen zoals ze in realiteit zijn, zonder oordeel of verwachting.
Een mantra als knoop in je zakdoek kan zijn: "Perception emptiness"


Mindfulness toont je de dingen zoals ze zijn.
Met behulp van de Dharma, met het inzicht en wijsheid van de Dharma kun je je pad en je volgende stap kiezen.
Stil worden helpt je om open te zijn en vrij, vrij van meningen, angsten en verlangen.
Vrij om de ander werkelijk te zien.

Het inzicht van de Dharma is dat we verbonden zijn, dat we vergankelijk zijn en verweven, afscheiding bestaat niet.
Dit inzicht leidt direct to compassie, voor jezelf en voor de ander.

Ik wens ons een prachtig weekend vol ontdekking, verbinding en compassie.

Warme groeten
Hans

Als je meer wil lezen over percepties en leegte,
is er het boek van Thich Nhat Hanh: Het hart van Boeddha's leer Hst 23: de 5 skandha's (samenstellingen) Lichaam, bewustzijn, percepties, gevoel, gedachten.
De Hart-soetra leert ons dat de 5 samenstellingen leeg zijn.

De bijeenkomst vindt Maandag avond plaats in de Schatkamer Mimosaplein 2 

De indeling van de avond is:
19:15: voorbereiden van de ruimte
19.30: aankomen, thee en ontmoeting
20h00  Inleiding thema, geleide meditatie, loopmeditatie,
stille meditatie. 
ca 21h00.  dharma-sharing
ca 21h30  afsluiting en opruimen
Samen thee drinken en persoonlijk contact voor wie wil


Wanneer we mediteren hebben we een gelegenheid om te oefenen, om te ervaren dat we meer zijn dan ons denken en voelen.
Als we mediteren creƫren we een veilige, open ruimte waarin je geest kan ontspannen en kan waarnemen.
Je hebt alles in je om helder te kunnen zien, horen en denken.
Je bent groter, wijzer en stabieler dan je denkt.                          


Attachment - Aversion and Craving


Meditation and sharing in "de Schatkamer" this Monday evening.
 
 
Dear Sangha,

Becoming silent of preference or routine is difficult.
Especially when we are distracted by the daily hectic or by something that touches our deep emotions. The pressure pushes us quickly back into the beaten track, or we take the shortest route into conclusion.
The painfulness is that often we do not make the effort to really look or listen, to really notice: "what is really the case or going on?"
I regularly see myself making wrong assessments, and that I react on auto pilot.

The Buddhist insights that help me are: to examen my perception and delay giving meaning as long as possible.

We perceive the world through our senses; there is something, an object and we discern it from its environment. That can be a color, a form, a sound, a taste. But also thought or a feeling. In the process of perceiving it is helpful to examine those three steps in detail.
There is a bicycle, my eye receives an image, but my attention is elsewhere. Only when my attention is there also, I become aware, I become conscious of the bike.
The step that follows is interesting: we give meaning to the sensory input. A perception is created, that can lead to a thought and an emotion. Often it is a wrong perception that leads us a certain path and brings a lot of suffering.
The first check should then be: "did I perceive it correctly" and secondly: "what meaning did I assign to it".
Luckily mindfulness can help to recognize this proces and make just a little bit of space to decide to look again in order not to react prematurely.

Because we are so attached and hold on to our image of the world, it becomes almost automatic that, when we think we perceive something, directly aversion or desire comes up.

The meaning we give to our sense input is our own truth. The Dharma teaches us that all things are empty by nature, it is our mind that fills-in the picture.
Thay Cuong Lu often says:
"The Dharma does not give you the truth, but makes you free from the truth"

The practice that is offered to us by the Dharma is to see the emptiness of our perceptions. To see the things as they are in reality, without judgement or expectation.
A mantra for you can be: "Perception Emptiness"

Mindfulness shows you the things as they are.
With the help of the Dharma, with the insight and wisdom of the Dharma you can choose your path and your next step.
Becoming still helps you to be open and free, free of opinions, fears and desires.
Free to really see the other.

The insight of the Dharma is that we are connected, we are impermanent and we are intertwined, separation is an illusion.
This insight directly leads to compassion, for yourself and the other

Have a wonderful weekend full of discovery and connectedness
Warm greetings
Hans

If you want you read more about perception and emptiness, you can read the book of Thich Nhat Hanh: The heart of Buddha's teaching. Chapter 23: The 5 Skandha's (aggregates) Body, Consciousness, Perceptions, Feeling, Thoughts.
The Heart-Sutra teaches us that the 5 aggregates are empty by nature.



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.