Saturday, September 4, 2021

Accepteer het moment - accepting the moment sangha evening 6 september.





Accepteer het moment - accepting the moment

Online Sangha avond, en meditatie in de Schatkamer
Maandag 06  September, 2021   (English below)

“The only way to live is by accepting each minute as an unrepeatable miracle.” 
― Tara Brach, Radical Acceptance: Embracing your life with the heart of a Buddha
 
Dierbare vrienden,
 
‘Kun je accepteren dat er is wat er is? vraagt Eckhart Tolle steeds opnieuw tijdens een lezing waar ik aan het begin van de week meerdere keren naar luister. ‘Wat zit er in de weg’?
 
Omdat ik er vaker naar luister lijkt het alsof hij met die twee vragen blijft duwen tegen mijn zware deur zodat hij uiteindelijk weer een beetje verder open gaat.
 
Deze week erkende ik een paar keer dat ik dat kon, een beetje beter, een beetje opener. Een stapje in ontwaken, een stapje in uitdoven, een stapje in lichter worden.
 
Achteraf gezien was dat een voorbereiding. Want donderdagavond werden mijn plannen ineens krachtig door de war gestuurd.
In plaats van boosheid en stress was er openheid en kalmte en een zin: op dit moment is er geen probleem. 
Kon ik dat zien, horen, voelen?
Ja, dat kon ik, tot mijn verrassing. Ik kon kalm blijven. Er zat even niets in de weg.
Met een tevreden hart heb ik gedaan wat er van me gevraagd werd.
 
Die energie van vrede bleef de volgende dag actief.
Ik merkte een andere openheid op. Dezelfde ogen, maar ik zag andere dingen. Dezelfde oren, toch luisterde ik anders naar gesprekken. En vooral: hetzelfde lichaam, maar geen stress of vermoeidheid maar goed gevoelde kalmte en kracht. 
Ik heb het krachtige gevoel dat deze lichaamservaring de voeding was van dit proces, aangeraakt, wakker gemaakt door de oefening tijdens de begeleide meditatie: kun je vanuit je lichaam naar je mind kijken?
 
Vrede met dat wat is.
Ontdekken dat je kunt accepteren.
De eenvoudige vragen van Eckhart Tolle dienden als het water voor mijn zaden.
Opnieuw ontdekt waarom open gewaar zijn zo krachtig kan zijn.
 
Peace in every step. Vrede in elke stap.
Op zondag 19 september is er de jaarlijkse vredeswandeling op het vredespad in meerhoven. Je bent van harte uitgenodigd. Voor meer informatie zie: https://stapjesnaarvrede.nl
 
Vanochtend realiseerde ik me dat deze week een soort Shanga avond in de praktijk was. De lezing was als een korte introductie op het thema. De vragen werkten als de gatha’s in de begeleide meditatie. Mijn kleine momenten van bewust worden waren als de stappen in loopmeditatie, het moment van het ervaren van mijn andere reactie op de forse ingreep in mijn plannen was als de stille meditatie: dit komt er op. Het delen van dit inzicht in deze uitnodiging voelt als Dharma sharing.
 
Ik nodig je uit om samen met mij de vraag te beantwoorden: wat zit er in de weg/ zit er wel echt iets in de weg?
 
Ik wens ons verbinding met voedende momenten
Hartegroet,
Joost





De indeling van de avond is:
19.30: aankomen,
20h00   Introductie van het thema
Geleide meditatie, stille meditatie, 
ca 21h00.  dharma-sharing
ca 21h30  afsluiting 


Wanneer we mediteren hebben we een gelegenheid om te oefenen, om te ervaren dat we meer zijn dan ons denken en voelen.
Als we mediteren creƫren we een veilige, open ruimte waarin je geest kan ontspannen en kan waarnemen.
Je hebt alles in je om helder te kunnen zien, horen en denken.
Je bent groter, wijzer en stabieler dan je denkt. 


Peace in your heart - accepting the moment

“The only way to live is by accepting each minute as an unrepeatable miracle.” 
― Tara Brach, Radical Acceptance: Embracing your life with the heart of a Buddha

Dear Friends,
 
Is it possible for you to accept what is there? Eckhart Tolle kept asking this question in a talk I listened to a few times at the beginning of this week. Do you know what is in the way?
 
Hearing those questions repeatedly felt like he was pushing against my heavy door over and over again and because of this, it opened a little more.
 
This week I could recognize a few times that I can do it: a little better, slightly more openness. A small step in wakening, a small step in expiring, a small step in seeing things brighter.
 
In hindsight this was a preparation.
On Thursday night my plans for the night and the following Friday were powerly confused.
A change revealed itself. I noticed openness and calmness instead of anger and stress. I heard myself raising a question to myself: can you see, feel, hear that there is no problem at this moment?
I could, to my surprise.
I stayed calm. At that moment, there was nothing in the way
With a peaceful heart I changed my plans and did what was asked of me.
 
This energy stayed with me the next day.
I noticed a different kind of openness. The same eyes, but I saw different things. The same ears, but I listened different to conversations. And, strongest of all: the same body, but a strong sense of calmness, strength, trust and peace instead of stress and fatigue.  I have the feeling that this body experience was touched during our last sangha-evening, by the guided question: can you feel your body looking at your mind?
 
Peace with what is.
To experience this I have the energy of acceptance in me.
The simple questions raised by Eckhart Tolle were as water for my seeds.
To rediscover why open awareness is so powerful.
 
Peace in every step.
Sunday morning 19th September there is the annual peace walk on the path of peace in Meerhoven, west of Eindhoven. I am one of the initiators. I invite you to join us. For more information: https://stapjesnaarvrede.nl
 
For me, this week was like our Sangha evening. A short introduction to the theme. The questions were like the gatha’s during guided meditation. My small remarks of shifts in me while working were like the walking meditation, the moment of encountering my reaction to the change of plans felt like silent meditation. Sharing this here is like dharma sharing.
 
So I invite you to practice and meditate on the question: what is in the way? Is there something in the way?
 
I wish you an open heart to experience nourishing momemts,
Warm greetings,
Joost
 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.