Saturday, September 18, 2021

Present zijn - being present -Sangha practice 20 September 2021

 Present zijn - The gift of presence.


Online Sangha avond, en meditatie in de Schatkamer
Maandag 20  September, 2021   (English below)

Beste Vrienden,

Vanaf het moment dat ik wegfiets van de Sangha van vorige week Maandag zoemde het woord ‘presence’ (present zijn) door mij heen. Als een soort mindfulness bel.
 
Aanwezig zijn. Hoeveel aanwezig zijn? Wat geeft het me, dit aanwezig zijn? Wat zijn belemmeringen? Goede vragen en goede oefeningen.
 
In deze app, over het met aandacht drinken van thee, vertelt een van de gesprekspartners over een oefening. Je loopt het bos in, geblinddoekt, onder begeleiding van een ander en je omarmt een boom. Om zo te voelen hoe je aanwezig bent in dit moment, nergens door afgeleid, geen beelden die associaties oproepen.
De verrassing zat in de oefening die erop volgde: kun jij nu de aanwezigheid van de boom voelen?
 
'De grootste gift die je kunt schenken is je ware aanwezigheid.
Ik ben hier voor jou.
Ik weet dat jij daar bent.
Kun je de aanwezigheid van de zonsopkomst echt ervaren? 
De aanwezigheid van de ander ervaren.'
 
Het is een verklaring van liefde gemaakt door je ware aanwezigheid. Een prachtige uitleg van Thich Nhat Hahn.
 
Voor mij is dit interessant. Een gedachte -een inzicht?- presenteert zichzelf in mijn bewustzijn. Ik ben aanwezig met die gedachte in de week die volgt. Ik luister ernaar.
Zo ontvang ik de twee giften de ik hierboven beschrijf.
Giften door present zijn in het huidige moment.
 
Ik nodig je graag uit voor deze beoefening in onze Sangha.
 
Daarnaast nodig ik je graag uit om aanwezig te zijn op de vredesbezinning in het vredespad in Meerhoven, Zondag 19 September om 11.00 uur. Voor meer informatie klik hier.

Hartegroet,
Joost



Je bent welkom  live en online

De indeling van de avond is:
19.30: aankomen,
20h00   Introductie van het thema
Geleide meditatie, stille meditatie, 
ca 21h00.  dharma-sharing
ca 21h30  afsluiting 


Wanneer we mediteren hebben we een gelegenheid om te oefenen, om te ervaren dat we meer zijn dan ons denken en voelen.
Als we mediteren creƫren we een veilige, open ruimte waarin je geest kan ontspannen en kan waarnemen.
Je hebt alles in je om helder te kunnen zien, horen en denken.
Je bent groter, wijzer en stabieler dan je denkt. 
The miracle of presence.

Dear Friends,

I biked home from the Sangha last Monday. Immediately, the word ‘presence’ as the next theme became present in me. And it popped up every now and then. As sort of mindfulness bell.
 
Being present. Is it possible to be half present? What is the benefit of it? What are limitations? Good questions for a firm practice.
 
An answer presented itself in the sixth episode of a Plum Village podcast. They described a practice in which you walked in a forest, guided by somebody else, blindfolded, to experience nature. Embracing the tree, feeling the moss under your feet. 
The follow-up practice was a surprise: step back and open up for the presence of the tree.
The tree. I am a being. The tree is another being. Part of the same interbeing. How would the tree feel my presence?
 
'The greatest gift you can make is your true presence.
I am here for you.
Life is real.
I know you are there.
Knowing that the other being, like the tree, the cup of tea, the flower is there.
Can you really experience a beautiful sunset?
Experience the presence of the other.'
 
The statement of love made by the statement of your true presence, according to Thich Nhat Hanh in this guided meditation.
 
To me, this is interesting. A thought becomes present in my mind. I am present with that thought during this week. I listen to it.
And I receive these two gifts mentioned above.
Gifts from being present in the present moment.
I invite you to join us and be present in this practice in our Sangha evening.
 
And I also invite you to be present at the peace-walk a the Path of Peace in Meerhoven, Sunday 19thSeptember, 11.00 hours. More information here.
 
Warm greetings,
Joost Vriens
 
 


The format of this evening 
19h30: arriving 
20h00  Introduction of the theme
Guided meditation, Silent meditation,
ca 21h00.  dharma-sharing
ca 21h30  Closing, 

In meditation we can practice and experience that your insight is there, just stop and allow it to manifest.
You are bigger, wiser and more stable than you think.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.