Uitnodiging -Invitation (online Sangha avond)
On-line Sangha Maandag-avondinviting you to a scheduled Zoom meeting, pls mail for the link
Open at 19.30, starts at 20h00
What name has the tree for the wind
Sangha avond
Maandag feb 8th, 2021 (English below)
We hebben in de Sangha weleens het experiment gedaan met een glas water.
Als je het water drinkt, wanneer houdt het op om water te zijn en wanneer wordt het je lichaam.
Met een boterham pindakaas verloopt het experiment precies het zelfde.
Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar het lukt mij niet om het
moment of de grens te bepalen waarin die overgang plaats vindt.
Vergelijkbaar is ook het observeren van een roos, wat hoort bij de roos
en wat niet? Hoort de wortel of het water bij de roos? Of de
zonneschijn? Degene die de roos geplant en verzorgd heeft?
Mijn gedachten zijn een voortdurende stroom, een mengsel van veel invloeden, een samenstelling die ik waarneem. Kan ik waarnemen wat van mij is en wat ik heb overgenomen en wat ik doorgeef? Die grens is even moeilijk te bepalen als met het water of de boterham pindakaas.
Toch zeggen we "Ik heb verdriet" of "Ik ben boos". En natuurlijk ook "Ik ben blij". Het is een afscheiding en toe-eigening van verdriet, boosheid en blijdschap. Wat is de "ik" die iets "bezit" als de afbakening kunstmatig of afwezig is.
Als er geen grens is aan te geven tussen mij en de omgeving is het beter om te zeggen "Er verschijnt Boosheid" "Er verschijnt blijdschap". Boosheid, verdriet en blijdschap verschijnen altijd in een context, het zijn mentale constructies en hebben geen zelfstandig of permanent bestaan. Ze zijn leeg van een zelfstandig bestaan.
Toch zeggen we "Ik heb verdriet" of "Ik ben blij". Dat is dualistisch denken, denken in grenzen en afscheiding. We zien de leegheid (Sunyata in het Sanskriet) niet van wat er verschijnt. We zien de onderlinge samenhang niet.
Doordat we in grenzen denken en verschijnselen als zelfstandige dingen zien, is onze wereld gevuld met concepten, ficties. We denken zo sterk in concepten dat we ze een naam geven en dat het feitelijke dingen zijn. Doordat we in grenzen denken, denken we dat we alleen zijn en afgescheiden. Dat zijn we niet, we zijn verbonden, ondeelbaar.
Heb je nooit gehoord of zelf gezegd: "ik ben blij voor je" en " ik voel je verdriet"? Er verschijnt verdriet, maar er verschijnt ook compassie, er toont zich verbinding.
De Sutra van het volledige bewustzijn van de ademhaling eindigt met 4 oefeningen die hier over gaan.
De natuur van de realiteit is die van:
Tijdelijkheid (Impermanentie)
Geen grenzen ( Interzijn of interdependent co-arising))
Geen concepten (Leegte of geen afgescheiden zelf)
Het uitdoven de 'koelte' die je dan ervaart wordt in Sanskriet 'Nirvana' genoemd.
Je ervaart geen grenzen of afgescheidenheid meer, er toont zich eenheid, heelheid.
Vreugde, geluk en vrijheid zijn dicht bij. Je draagt ze met je mee. Ze zijn vaak toegedekt doordat we afgeleid zijn. Door terug te keren bij je diepere onaantastbare wezen, je wortel, kun je direct en overal stabiliteit, geluk en vrijheid ervaren.
Warme groeten,
Hans
Dinsdag 9 februari geeft Cuong Lu een boek presentatie on-line van zijn nieuwe boek:
https://www.mindonly.nl/evenementen/wait-a-love-letter-to-those-in-despair
Voor deelname kosten kun je de presentatie bijwonen en krijg je een gesigneerd exemplaar van het boek (Het boek is Engels-talig).
Je bent welkom online
De indeling van de avond is:
19.30: aankomen, ontmoeting en thee
20h00 Introductie van het thema
Geleide meditatie, stille meditatie,
ca 21h00. dharma-sharing
ca 21h30 afsluiting
Wanneer we mediteren hebben we een gelegenheid om te oefenen, om te ervaren dat we meer zijn dan ons denken en voelen.
Als we mediteren creƫren we een veilige, open ruimte waarin je geest kan ontspannen en kan waarnemen.
Je hebt alles in je om helder te kunnen zien, horen en denken.
Je bent groter, wijzer en stabieler dan je denkt.
What name has the tree for the wind
Our life and mind is so filled with concepts and names for it, that we hardly see reality as it is.
And if we look closer we discover that our so called truth is hard to define.
In our Sangha we have done several times the experiment of drinking a glass of water.
When does the water stops being water and when will it become me?
The same experiment can be done with a peanut-butter sandwich.
In both cases I could not find any moment or boundary that gave a satisfying answer.
When we look deep in the nature of reality we can see that the following three observations can be made:
The world that manifests to us is Impermanent, in constant flux.
What we observe and experience is inter connected and inter dependent.
Reality cannot be caught in names and concepts without creating artificial separation.
The Sutra on the full awareness of breathing ends with 4 exercises on this.
We are invited to see the world as a whole, to let go of our concepts.
The extinction of notions and the calm space that emerges is called in Sanskrit: 'Nirvana'
The experience of no boundaries or separation, revealing oneness and wholeness.
Joy, happiness and freedom are nearby. You carry them with you. They are
often covered because we are distracted. By returning to our deeper
being, your root, we can experience solidity, happiness and freedom
everywhere.
Hans
The format of this evening
19h30: arriving and 'tea'
20h00 Introduction of the theme
Guided meditation, Silent meditation,
ca 21h00. dharma-sharing
ca 21h30 Closing,
In meditation we can practice and experience that your insight is there, just stop and allow it to manifest.
You are bigger, wiser and more stable than you think.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.