Tuesday, May 26, 2020

Sangha practice: you are awareness. Thursday May 28th


If you want to join our meditation, please send us an e-mail; we will send you the link.

Dana: Omdat we niet meer fysiek bij elkaar komen is ook de inzameling van dana gestopt. We vragen je om je bijdrage per avond (streef bedrag van 5 Euro) te doneren naar een goed doel. Bijvoorbeeld: Vluchtelingen zorg, Artsen zonder grenzen of Rode kruis, of ieder ander doel wat je hart heeft geraakt.


 
Meditatie avond: You are awareness.
Online Sangha 28 mei 2020   (English below)


Beste vrienden,

Een aantal weken geleden heb ik een nieuw houten Boeddha beeld gekocht. De wereldwinkel in Eindhoven had een mooie verzameling beelden. Toch wist ik het meteen. Op de een of andere manier herkende ik mezelf in dit eenvoudige beeld.

Dat gevoel van herkenning is er elke keer als ik ernaar kijk voordat ik mijn ogen sluit en luister naar de bel en ik terugkeer tot mijn adem en gedachten en emoties op voel komen en soms vrijwillig weg voel gaan.
Vaak, niet altijd, ervaar ik dan het zakken in de stilte. Minder besef van tijd, het gevoel ergens in onbekende sferen te zijn. Ontspanning. Zelfs de aandacht voor mijn adem verdwijnt dan.

Dan is er de bel om aan te geven dat het tijd is om terug te keren. Met aandacht doe ik dan mijn ogen open en daar is het Boeddhabeeld. “He, je bent er nog’. Vaak is er dan weer even die flits van herkenning.

Maandagavond sloten we de meditatie af met een groet aan de Boeddha natuur in ons. Na een mooi gesprek over de intentie van mediteren.
Vanochtend had schoot de zin door me heen toen ik mijn ogen opende en naar het beeld keek: ‘he, net was je nog in me en nu kijk ik naar je’. Heel even was ik mooi gewaar zijn.

Je hoeft je niet in te spannen om verlicht te worden. Je bent het al. Het is een kwestie van ontwaken. We vouwen onze handen en groeten in elkaar de al aanwezige boeddha natuur.
Onze woorden, onze behoefte aan concepten, misschien ook onze cultuur waarin er aandacht is voor het imperfecte zitten misschien in de weg.

Ik nodig je graag uit om samen met de Sangha een meditatie van ‘natuurlijk gewaar zijn’ te doen. Een ontmoeting met het gewaar zijn wat je bent. De Boeddha zit niet buiten je, maar in je. Rusten in je gewaar-zijn.

Ik nodig jullie uit om dat samen te oefenen tijdens onze sangha ontmoeting via Zoom.

Ik wens jullie een mooie dag vanuit een open gewaar zijn
Joost Vriens


De indeling van de avond is:
19.30: aankomen, ontmoeting en thee
20.00: start meditatie.
                introductie thema
                geleide meditatie
                stille meditatie
             
21.30: afsluiting 
Dear friends,

Last month I’ve bought a new Buddha statue. When I looked at the shelves there was no doubt. There was a feeling of recognition when I looked at this wooden Buddha.

This feeling of recognition returns when I look at it just before I close my eyes to listen to the sound of the bell and I return to my breath and notice thoughts and emotions that arise and sometimes leave voluntary.
Sometimes I feel myself sinking in silence. Almost without a sense of time, being nowhere. Relaxation. There is just very soft breathing, without special awareness

The sound of the bell tells me it is time to return. Awareness of my body, the muscles of my legs. Slowly I open my eyes and there is, right in front of me, the Buddha statue. A glimpse of a surprise: ‘he, you are still here’. Together with that touch of recognition.

Je don’t have to work hard to be enlightened. You are already enlightened. It is a matter of awakening. We bring our hands together and greet the Buddha nature that is in every one of us at the end of the evening.
Our words, our need for concepts, perhaps also our western culture with an underlying thought of imperfection hinders our awareness.

So, I invite you to join our Sangha, from your own home, to practice a meditation of ‘natural awareness’. An encounter with the awareness you already are. The Buddha is in you, you are a Buddha, there is no need to look outside. Resting in silent awareness.
 
I invite you to practice this at our Sangha Zoom meeting this Thursday evening
I wish you a beautiful day with  open awareness.

Warm greetings,
Joost
 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.