Sunday, September 11, 2016

Overpeinzing bij voorbereiding 4e aandachtsoefening.

Morgen beginnen we aan aandachtsoefening nummer 4: liefdevol spreken en aandachtig luisteren.
Bij de voorbereiding van de avond, snuffelend in boeken, aantekeningen, beelden die ik in de loop van de tijd verzameld heb kwam ik iets tegen die ik graag wil delen.


De aandachtsoefeningen -die vroeger oplettendheidsoefeningen genoemd werden- behoren tot zes paramitas.
Paramita betekent zoiets als 'volmaakte verwezenlijking' In het chinees: 'naar de andere over oversteken'. Van de over van lijden, angst naar de oever van welzijn. Om over te steken moeten wij iets doen, en dan iets doen wordt paramitas genoemd. 
Als je naar de andere over wilt komen, zul je moeten zwemmen, roeien, je moet je inspannen. Als je met aandacht handelt, zoals spreken en luisteren dan kun je je bewust worden van je gewoonte patronen en als je die met mededogen kunt bekijken kun je veranderen, met vallen en opstaan en zo -in jezelf-  de andere oever bereiken.
Ik heb dat een tijdje op me in laten werken. Toen las ik de tekst van de aandachtsoefening nog een keer. Ineens had ik meer begrip voor de opbouw: eerst het lijden benoemen en dan bewustzijn en dan oefeningen om zo vreugdevoller en gelukkiger te kunnen ontmoeten en leven.

Bij het voorlezen van de drie voorgaande aandachtsoefeningen ontdekte ik dat ik op een bepaalde manier reageer op de
tekst. het eerste wat in me opkomt als ik de zin hoor of lees: bewust van het lijden veroorzaakt door onzorgvuldig spreken (...)' dan schieten er zo snel tien situaties door mijn hoofd waarin ik onzorgvuldig sprak of reageerde. Het triggert een oud, diep geworteld gevoel: 'het ligt aan mij, ik doe het verkeerd.'  Met onmiddellijk daarop volgend een krachtig voornemen om met meer aandacht te spreken en te luisteren. Verbeter jezelf! Stop met het veroorzaken van lijden.

Dat is een gesprek in mezelf dat heel vaak gevoerd wordt. Het beeld van 'de ene en de andere oever in jezelf' realiseerde ik me dat mijn eerste oefenveld is om aandachtig spreken en luisteren toe te passen op de gesprekken in mezelf. Als ik terug kijk op een situatie of stil zit op mijn kussen in de Sangha.

-----------

Uitnodiging Sangha bijeenkomst maandag 12 september 2016


Woorden kunnen duizenden kilometers reizen.
Mogen mijn woorden wederzijds begrip en liefde scheppen.
Mogen mijn woorden even mooi zijn als edelstenen,
Even lieflijk als bloemen
(Thich Nhat Hanh)

Beste vrienden,

Graag nodig ik jullie uit  voor onze Sangha-bijeenkomst op maandag 12 september in de kapel.
We beginnen aan aandacht oefening 4: liefdevol spreken en aandachtig luisteren.
Woorden hebben een grote kracht. Ze kunnen iemand inspireren, laten schrikken, ontspannen, inzicht geven, pijn doen, prachtige beelden oproepen.
Als eerste stap wil ik graag aandacht besteden aan de waarde van spreken en luisteren.

Om 19.15 bouwen we de ruimte op (hulp is altijd welkom)
Om 19.30  ontvangst en thee
Om 20.00 meditatie in 4 stappen:
                  Geleide meditatie
                  Loopmeditatie
                  Stille meditatie
                  Dharma sharing.
Om 21.30 afsluiting, opruimen en thee.

Hartegroet,
Joost Vriens.

De aandacht oefeningen zijn hier te vinden

citaat thay.jpg


Words can travel thousands of miles.
May my words create mutual understanding and love.
May my words be as nice as gems, 
Equally charming as flowers 
(Thich Nhat Hanh)

Dear friends, I invite you to share our Sangha meeting on Monday, September 12th in the chapel.
We start with mindfull exercise 4: loving speech and deep listening.
Words have a great strength. They can inspire someone, to scare, relax, insight, hurt, beautiful images.
As a first step, I would like to pay attention to the value of speaking and listening.

We are building the space at 19.15 on (help is always welcome
19:30 doors open and tea  
20.00 meditation in 4 steps: guided meditation walking meditation silent meditation Dharma sharing.
At 21.30 ending, clean up, and tea.

My warmest regards, 
Joost Vriens.

The mindfull exercises can be found here
-- 

citaat thay.jpg

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.