Sunday, September 25, 2016

Loving speech and deeplistening

Dear Friends, Lieve Vrienden,

We vervolgen onze bestudering van de 5 aandachts oefeningen met de  vierde aandachts oefening:
Liedevol spreken en luisteren.
"...Wetend dat woorden geluk of leed kunnen veroorzaken, heb ik het oprechte voornemen om de waarheid te spreken en woorden te kiezen die bijdragen tot zelfvertrouwen, vreugde en hoop ..."

Deze zin drukt voor mij het sterkst uit dat deze aandachts oefeningen een streven zijn waar ik voortdurend in kan blijven oefenen.
Het ontroert me dat ik (of iemand anders) kan bijdragen aan zelfvertrouwen, vreugde en hoop.

Vaak zijn we echter te zeer uit balans om ons te herinneren dat we vreugde en hoop kunnen stimuleren. Kan ik, ook als het moeilijk is, terug in mijn stabiliteit komen om vandaaruit de ander met een open oor, open geest te benaderen?

Als kind werd me vaak genoeg gezegd dat ik eerst maar eens tot tien moest tellen. Wat ik in die 10 tellen kon doen werd me niet geleerd op school.... Ik ervaarde het altijd als straf en afwijzing (helaas)

De vierde aandachts oefening geeft ons een handreiking:
"... Als er woede in mij opkomt, neem ik mij voor om niets te zeggen. Ik zal dan met aandacht mijn adem volgen en loopmeditatie doen om zo mijn boosheid te herkennen. Ik zal diepgaand kijken naar het ontstaan van de boosheid, vooral naar verkeerde waarnemingen en gebrek aan begrip voor het lijden in mijzelf en in anderen."

The forth mindfulness training will be the topic of our meindfulness evening. Loving speech and deep listening.

Vanaf 19h15 bereiden we de ruimte voor en maken we thee.
Vanaf 19h30 is er gelegenheid om te rusten en elkaar te ontmoeten.
Om 20h begint de meditatie.
en om ca 21h30 sluiten we samen af.

Ik wens jullie een heerlijk nazomer weekend !!
Hans

Op 2 Oktober is er het Boeddhistisch Film Festival, Hier worden 2 nieuwe films over Thich Nhat Hanh vertoond; meer info via deze link:


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.