Saturday, February 10, 2024

Vriendelijkheid -- Kindness

 

Vriendelijkheid 

Kindness

Meditatie en uitwisseling in "de Schatkamer"
Maandag Februari 12, 2024   (English below)
 
Dierbare Sangha,

Toen ik begon met mediteren, voelde dat als een opluchting, als een bevrijding.
Het oefenen van mindfulness liet me zien hoe mooi de wereld is en hoeveel stilte er in mij is.
Na een tijdje echter begonnen me dingen op te vallen aan mijn omgeving en aan mezelf die ik helemaal niet prettig vond. De kloof tussen hoe het kon zijn en hoe het was leek groter en dieper te worden. Het is te danken aan mijn meditatie-leraren dat ik door deze fase heen kwam zonder mijn vertrouwen te verliezen. Wat mij vrij maakte was het inzicht dat in ons dagelijks leven die kloof er gewoon is, alleen het
werd duidelijker zichtbaar. 
Het is zoals schoonmaken in je huis. Je hebt het idee dat het wel OK is, totdat je gaat opruimen of stofzuigen. Als je je keuken hebt gepoetst of je ramen hebt gewassen merk je pas het verschil. Ik heb soms een "Oeps" moment als ik me realiseer dat ik het te lang heb uitgesteld.
Als je echt gaat kijken en het tot je laat doordringen wat de situatie is, kan dat confronterend zijn.

Deze week las ik in "When things fall apart" van Pema Chodron. Ze beschrijft die confrontatie met jezelf heel beeldend en direct. Zien, ontdekken hoe het zit kan heel pijnlijk zijn. Oordeel, boosheid en schaamte zijn dan erg dichtbij.


Pema Chodron richt haar aandacht echter op vriendelijkheid, op compassie; Kun je zonder oordeel of veroordeling zien wat er is en vandaaruit jezelf helpen een volgende stap te zetten.
Als we die vriendelijkheid naar ons zelf oefenen, zal die mildheid er ook voor anderen ontstaan.

Wat we met mildheid en openheid zien ( observeren)  kunnen we met wijsheid ontvangen. Het inzicht van Inter-zijn en vergankelijkheid helpen ons om een weg te vinden. Thay Cuong Lu verwoordt het in de inleiding van "Happiness is overrated":


Het is vaak niet makkelijk of direct zichtbaar hoe "non-discriminatie" of niet oordelen je vrij maakt.
Het oefenen van liefdevolle vriendelijkheid en compassie, voor jezelf en anderen helpt je om open te blijven.

Ik wens ons veel ontdekkingen met vriendelijkheid en mildheid,
warme groeten
Hans


Kindness.

Dear friends,
.
When I started meditating it felt initially as a relief, so much space !
But after a while the gap between what could be and the things I noticed appeared bigger than before.
Thanks to my meditation-teachers I could realize that the gap had always been there but I never noticed it.
In "When things fall apart", Pema Chodron holds up a mirror, often we are to harsh on ourselves. (See quote above) She proposes to be kind to ourselves, to have compassion. We are human, and being awake and see things with empathy and kindness helps us to learn and make a next step.
Thay Cuong Lu reminds us that when we meditate, when we are mindful we have the support from insight. (See quote above) The insight of Inter-being, of impermanence; this helps us to be free of judgement. It helps to find compassion.

I wish us many discoveries, in kindness and mildness,
warm greetings
Hans

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.