Saturday, January 21, 2023

Adem, deur naar vrijheid - Breath, door to freedom - 20220123

 Adem, deur naar vrijheid,

Breath, door to freedom.

Meditatie in de Schatkamer
Maandag Januari  23, 2023   (English below)

Dierbare vrienden,

Tijdens onze meditatie vorige week volgden we onze adem, zoals we vaak doen.
Het drong plotseling tot me door hoe wonderlijk schoon en eenvoudig deze oefening is. En tegelijk zo diep.
Door meer dan 25 eeuwen heen is ons deze beoefening aangereikt als de "onverdeelde open aandacht voor de adem".
Als woorden van de Boeddha is dit opgetekend in de Anapanasati Sutra; de Sutra van het aandachtig ademen. 

Terwijl ik adem breng ik mijn open onverdeelde aandacht naar mijn adem.
Tijdens de inademing ben ik mij volledig bewust van mijn adem.
Tijdens de uitademing ben ik mij volledig bewust van mijn uitademing.
In,
uit.


De hele gewaarwording van het ademen vult mijn aandacht en ik wordt mij bewust van de adem.
De adem vult mijn volledige aandacht. Alle gedachten, emoties, zorgen, verlangens en aversies zijn afwezig in mijn bewustzijn.
Er is pure gewaarwording en ervaring van het leven zelf, onverdeeld in tijd en ruimte.

De Sutra nodigt ons uit om die zelfde aandacht, kalmte en vrijheid vervolgens te brengen naar het Lichaam,
naar de Gevoelens, gedachten en emoties,
naar de Geest (de mind) en
naar de Objecten van de geest (ons beeld van de wereld)

Thay Thich Nhat Hanh beschrijft in een van zijn boeken hoe hij deze Sutra (her)ontdekte, vertaalde, bestudeerde en toepaste.
Het werd een basis Sutra van zijn beoefening en onderricht, een basis voor Mindfulness in het westen.
Samen met de wijsheid van de Dharma (non-discriminatie, vergankelijkheid en leegte) vormt het een deur naar bevrijding.
Bevrijding van gehechtheid en aversie.

Thay Cuong Lu nodigt ons met de toepassing van deze Sutra te ervaren dat we ieder moment nieuw kunnen zijn. Dat ieder moment een nieuw moment is zodra we onze beelden van de wereld los laten en open zijn en zonder oordeel of discriminatie.

Thuis komen bij jezelf. Ruimte maken voor jezelf en voor de ander.
Zorgen voor en diep luisteren naar gevoelens en gedachten.
Met mildheid en compassie jezelf en de ander omarmen.
Met inzicht en compassie kijken en luisteren naar het totaal.
De dingen zien zoals ze zijn.

Mildheid en compassie vullen mijn aanwezigheid
Het is een nieuw moment ik beleef het met volle aandacht

Warme groeten,
Hans

We hebben een dankbrief ontvangen van Cuong Lu en Huong Ho voor de steun aan de etnische kinderen in Vietnam.



Er is in korte tijd veel geld opgehaald en er is nu ongeveer 30% van wat nodig is om een school te bouwen (ca 40.000 Euro)
Donaties zijn daarom welkom en nodig.
Meer foto's kun je bekijken via: 
Donaties zijn welkom via de site van Help Etnische kinderen: WEBSITE

De bijeenkomst vindt Maandag avond plaats in de Schatkamer Mimosaplein 2 

De indeling van de avond is:
19:15: voorbereiden van de ruimte
19.30: aankomen, thee en ontmoeting
20h00  Inleiding thema, geleide meditatie, loopmeditatie,
stille meditatie. 
ca 21h00.  dharma-sharing
ca 21h30  afsluiting en opruimen
Samen thee drinken en persoonlijk contact voor wie wil


Wanneer we mediteren hebben we een gelegenheid om te oefenen, om te ervaren dat we meer zijn dan ons denken en voelen.
Als we mediteren creƫren we een veilige, open ruimte waarin je geest kan ontspannen en kan waarnemen.
Je hebt alles in je om helder te kunnen zien, horen en denken.
Je bent groter, wijzer en stabieler dan je denkt. 
                         

Breath, door to freedom

Dear Friends,

Last week we were following our breath and during the guided meditation I realized the beauty and power of this practice
It has been transmitted through more than 25 centuries to us, as words, guidance from the Buddha.
"The Sutra of the full awareness of breathing" is wonderfully simple and deep.

While I am breathing I bring my open and undivided attention to my breathing
During my inbreath I am fully aware of my inbreath
During my outbreath I am fully aware of my outbreath.
In,
Out.


My full awareness is filled by the breath, All thoughts, emotions, worries, desires and aversions are absent.
There is just the pure awareness and experiencing of life itself, undivided in time and space.

The Sutra invites us further to bring this same loving open attention, calmness and freedom to our body,
to our Feelings, emotions and thoughts,
to our Mind,
To the objects of our mind (our images of the world)

Thay Cuong Lu invites us to apply this practice and experience that we can be new in every moment. That every moment is new as soon as we let go of our images and are open without judgement or discrimination.

Coming home to yourself, making space for you and the other.
Taking care for and deep listening to feelings and thoughts.
Embrace with Mildness and compassion yourself and the other.
Looking at the total with insight and compassion.
Seeing things as they are.

Mildness and compassion fill my presence
It is a new moment, I live it in mindfulness
 
Warm greetings,
Hans     


Monday evening Our Sangha meeting is in the former church Mimosaplein2 Eindhoven

The format of this evening 
19:15 : preparing the room
19h30: arriving , calming down with tea
20h00 Introduction, guided meditation, walking meditation, 
silent meditation
ca 21h00.  dharma-sharing
ca 21h30  Closing, clearing the room
Tea and personal contact for who wishes to stay


In meditation we can practice and experience that your insight is there, just stop and allow it to manifest.
You are bigger, wiser and more stable than you think.


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.