Sunday, August 2, 2020

Sangha bijeenkomst 3 augustus: je eigen aandachtsoefening.

Je eigen aandachtsoefening
Sangha avond
Monday August 3th, 2020   (English below)


Beste vrienden,
 
Ieder van ons loopt zijn eigen pad. Aan het einde van de dag zijn we over sommige handelingen tevreden en over andere dingen minder tevreden. We oefenen in het dagelijks leven met aandacht en compassie om bewust te handelen en onze gewoonte-energieën kunnen herkennen en indien nodig ombuigen.
 
We zijn begonnen met te kijken naar onze gewoontes. Een gewoonte-patroon ontdekken, waarnemen is al heel wat. Bijvoorbeeld dat je na het eten vaak ontdekt: ik heb weer meer gegeten dan ik me had voorgenomen. Je loopt weg van een gesprek en beseft dat je veel over jezelf gepraat hebt, niet zoveel aandacht voor de ander hebt.
Oefenen in aandacht is dan allereerst: kijk er met een open hart naar. Met compassie. Probeer het oordeel, de spijt, de gedachte: ‘zo ben ik nu eenmaal te voelen’ en los te laten.
Dat geeft inzicht in het lijden dat de gewoonte nu veroorzaakt, de oorzaak van dit concrete lijden.
 
Dan kun je met aandacht gaan oefenen in de volgende stap. Je kunt je verbinden met het voornemen wat je hebt om deze gewoonte te transformeren. Daarbij kun je de inzichten uit het Boeddhisme gebruiken. Zoals in de Vijf Aandacht oefeningen. Een andere benadering zijn de Veertien Aandacht oefeningen. Hulpmiddelen die het verband benoemen van het lijden veroorzaakt door de gewoonte, het inzicht dat er kan zijn, je concrete voornemen en de bijdrage aan de verandering in de wereld. De aandacht oefeningen geven inzicht in het grote verband. Klik op de link zodat je de structuur van de oefeningen kunt zien.
 
Je kunt eerst heel dicht bij je zelf beginnen. Je eigen aandacht oefening benoemen. Niet de algemene eerbied voor het leven, maar heel concreet, in dit moment. 
Je kunt je verbinden met je eigen inzicht. Je eigen onderzoek. Je bent niet (meer) blij met de gewoonte. Wat wil je anders? 
Ik merk soms dat ik teveel aan het woord ben. Ik heb de gewoonte opgemerkt, ik heb een eerste zicht en begrip waar die gewoonte vandaan komt. Kan ik die gewoonte loslaten zodat er ruimte komt voor iets nieuws, wat nu beter werkt? Wat wil ik nu aan mijn denken, mijn woorden, mijn handelen, die samen de gewoonte vormen veranderen? En waarom?
 
Deze week las ik een motto van Gandhi: Be te change you want to see in this world. Ben (of word?) de verandering die je in de wereld wil zien. Als ik naar de wereld rondom mij heen kijk wil ik een heleboel dingen anders. 
 
Ik realiseer me dan, zo af en toe, dat er onder het volle bladerdak van mijn gewoontes een boom zit. Mijn kern. Mijn boeddha natuur.
En dat ik met een wind van zachte, liefdevolle aandacht de bladeren in de herfst, als ze niet meer nodig zijn, er vanaf kan blazen zodat de kern overblijft. Stapje voor stapje. Blad voor blad. Gandhi was een gewoon mens. Zoals jij en ik. Ook hij had gewoontes. Hij heeft er met compassie naar gekeken, het verlangen eronder gezien en een stap gezet.
 
Tijdens onze ontmoeting in de Sangha wil ik je uitnodigen om met een open hart naar je gewoonte te kijken, in jezelf te voelen wat je anders zou willen en wat je eerste stap kan zijn.
Terugkeren tot je adem, tot dit moment, zoekend verbinding maken met je oprechte voornemen en jezelf voeden met het inzicht van de stap die je wilt zetten. Je gewaarworden van een nieuwe mogelijkheid van denken, spreken, handelen. Met vallen en opstaan.

Ik wens je een vredevolle zondag,
Joost Vriens
 
 


 

Afbeelding met person, shirt, vasthouden

Automatisch gegenereerde beschrijving

Your own mindful practice 

Dear Friends,
 
Each of us walks our own path. At the end of the day, we are satisfied with some actions and less satisfied with others. In daily life we 
​​practice with mindfulness and compassion to act consciously and to be able to recognize and if necessary, bend our habit energies. 
 
We started looking at our habits. Discovering a habit pattern is an important first step. For example,  you often notice after dinner: I have eaten more than I intended. You walk away from a conversation and realize that you have talked a lot about yourself, not paying so much attention to the other. 
Practicing awareness is first of all: look at it with an open heart. With compassion. Notice the judgement, the regret, the thought:  ‘that's just how I am’  as clouds and let them float away.
In this way, you can have a clear insight into the suffering that the habit now causes.
 
 
Then you can practice the next step. You can connect with the intention you have to transform this habit. You can use the insights of your mindfulness practices. As in the Five Mindful Practices. Another approach: Fourteen Mindful Practices. Tools that identify the connection of the suffering caused by the habit, the insight that there may be, your concrete intention and the contribution to the change in the world. If you're interested, click on the link.
 
You can start very close to yourself. Make your own mindful practice. Not reverence for life in general, but your life, this moment.
You can connect with your own insight. Your own inquiry. You are no longer happy with the habit. What is the root of your longing to change?
 
I sometimes notice that I am talking too much. I have noticed the habit, I have a first insight and understanding where that habit comes from. Can I let the habit go and make space for something new that fits better with my intentions?h What do I want to change in my thinking, my words, my actions, which together change the habit? And why? 
 
This week I read a motto of Gandhi: ‘Be the change you want to see in this world.’
When I look at the world around me, I want a lot of things to change. Of course, I want to contribute to a change. Just like the five Mindfulness Practices. But where to begin? 
 
I realize now and then that there is a tree under the full canopy of my habits. My core. My Buddha nature.
And with a wind of gentle, loving awareness I can blow the leaves off in autumn, when they are no longer needed, so that the core remains. Step by step. Leaf by leaf. 
Gandhi was an ordinary person. Like you and me. He also had habits. He looked at it compassionately, saw the desire underneath and took a step.
 
I would like to invite you to look at your habit with an open heart, to feel within yourself what you would like differently and what your first step may be at our Sangha evening this Monday.
Returning to your breath, to this moment, seeking to connect with your sincere purpose and feeding yourself with the insight of the step you want to take. You become aware of a new possibility of thinking, speaking, acting. With trial and error.
 
I wish you a peaceful Sunday,
Joost Vriens
 
 
 
 

 

Afbeelding met fles, teken, zitten, paal

Automatisch gegenereerde beschrijving

 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.