Sunday, November 14, 2021

Online Sangha: practicing smiling to great changes

 

Glimlachen naar verandering.
ONLINE Sangha avond
Maandag 15 November 2021   (English below)

Als novice kon ik maar niet begrijpen waarom de Boeddha zo’n prachtige glimlach had terwijl de wereld zo gevuld is met lijden. Later ontdekte ik dat de Boeddha genoeg inzicht, kalmte en kracht had ontwikkeld. Daarom overweldigde het lijden hem niet meer. Hij kan glimlachen naar het lijden omdat hij weet hoe hij ervoor kan zorgen en hoe hij kan helpen om het te veranderen.
(Thich Nhat Hanh, over de liefde)
 
Beste vrienden,

dit is mijn uitnodiging om je te inspireren voor je beoefening en samen te komen in de ONLINE Sangha van morgenavond.
 
Vrijdag ontving ik een boek. Met een rake titel. “We zijn gemaakt voor deze tijden’. Die titel maakte wel wat in me los. Het is geschreven door een Dharma-lerares: Kaira Jewel Lingo van de Plum Village gemeenschap.
Deze tijd is een tijd vol onrust, onzekerheid, verandering.
Hoe kan de Dharma mij voeden, rust en inzicht geven?
 
Deze week zag ik een jongetje voorbijkomen op een heel klein fietsje. Met opperste concentratie kon hij zijn stuurtje recht houden en hard genoeg trappen om voor zijn vader uit te fietsen.
Er kwam een bijzondere gedachte bij me op. Wat ik vandaag denk, zeg en doe is een bijdrage aan zijn toekomst. En zijn toekomst zal heel anders zijn. Hoe, dat is nog onbekend. Misschien zal hij niet met zijn zoon fietsen omdat de fietsen verdwenen zijn.
Toen ik zo jong was als hij was er nog geen sprake van de mogelijkheid om met elkaar te oefenen ook al blijft iedereen thuis. Ik voelde me met hem verbonden. Zijn wereld is mijn wereld. Wat kan ik doen?
 
Zeker niet gemakkelijk. Ik zie veel dingen waar ik moeite mee heb. Ik heb veel vragen en soms ook krachtige gevoelens van verlies en verzet. Grote zorgen.
Wat kan mij houvast bieden? Wat is mijn stuur, mijn richting, mijn beweging? 
Het boek van Lingo bevat 10 inzichten en oefeningen om je stabiliteit en inzicht te trainen.
Ze schrijft: kom thuis bij jezelf, je hebt het al.
 
Ik sloeg het boek dicht. Zocht de rust op. Wat is er in mij aanwezig?
Het inzicht van vergankelijkheid kwam op, vandaag is een onderdeel van een grote verandering. Dat is een houvast.
Het inzicht van thuis komen bij mezelf in dit moment kwam in me op.
 
 Het beeld van het zaad. Dat zit in de grond en langzaam groeit er een klein steeltje uit omhoog dat zich een weg naar de oppervlakte baant. Dat vraagt een inspanning om die aarde uit elkaar te duwen, aan de oppervlakte te komen en daar het licht van de zon te ontvangen zodat het verder kan groeien.
 
Aanwezig zijn in dit moment.  Niet terugverlangen naar het verleden. Er zijn nieuwe maatregelen. Dat kan weerstand oproepen. Ik voel het verlies van de live-Sangha. Een van onze oefeningen is niet vastklampen aan een gewoonte, aan het verleden. Loslaten. Zijn met wat er is. Glimlachen.
 
Stoppen. Niet meegaan met de storm van het nieuws, de emotionele reacties, het zoeken naar wie het fout doet. Je gevoelens en gedachten onderzoeken.
Als er in een boot maar een persoon zijn rust kan bewaren zullen de andere mensen ook rustig worden.
 
Ik dank de schrijfster voor de aanraking en het inzicht. Zeker zijn we voorbereid op deze tijd. De oefening van met een open hart aanwezig zijn, een focus op dat wat er is en inzicht in wat de verschijnselen van deze tijd ook zijn: vormen van vergankelijkheid en met elkaar verbonden zijn. 
 
Stoppen, terugkeren tot onze adem, onderzoeken wat er is: je zorgen, je verwachting, je onrust. Wellicht ook je kalmte, je inzicht, je kracht, besef wat je nodig hebt en kunt doen.
Contact met jouw vermogen om met veranderingen om te gaan. Zodat je een bijdrage kunt leveren aan de verandering in deze tijden. Het beeld van het zaad. Geef het water en laat het groeien.
 
Dat met elkaar beoefenen is een gift aan onszelf, onze omgeving en de toekomst van de kleine fietser.
 
Ik nodig je uit om samen met De Sangha te gaan zitten en open gewaar zijn te beoefenen.
Zodat je rust kunt bewaren in de boot die het leven is, een eindeloze stroom van verandering en transformatie. Oefenen in glimlachen.
 
Ik wens jullie een ontspannen zondag met een glimlach
Ik zie jullie graag tijdens de ONLINE Sangha-meeting.
Joost
 
De indeling van de avond is:
19.30: aankomen, ontmoeting en thee
20h00   Introductie van het thema
Geleide meditatie, stille meditatie, 
ca 21h00.  dharma-sharing
ca 21h30  afsluiting 


Wanneer we mediteren hebben we een gelegenheid om te oefenen, om te ervaren dat we meer zijn dan ons denken en voelen.
Als we mediteren creƫren we een veilige, open ruimte waarin je geest kan ontspannen en kan waarnemen.
Je hebt alles in je om helder te kunnen zien, horen en denken.
Je bent groter, wijzer en stabieler dan je denkt. 
Smiling to changes.
 
When I was a novice, I could not understand why, if the world is filled with suffering, the Buddha has such a beautiful smile. Later I discovered that the Buddha has enough understanding, calm and strength; that is why the suffering does not overwhelm him. He is able to smile to the suffering because he knows how to take care of it and to help and transform it. 
(Thich Nhat Hanh, teachings on love)
 
Dear friends,
 this is my invitation for you to inspire you in your practice and to join us in the ONLINE Sangha.
 

This Friday I received a book. The title touched me deeply. “We are made for these times”. It is written by a Dharma teacher: Kaira Jewel Lingo, trained in the Plum Village community.
I am living in restless, uncertain times full of disruption and change.
How can the Dharma nourish me, give me stability, insight?
 
Earlier this week a little boy passed me on his very small bike. He was fully concentrated to keep his bike stable and to bike fast enough to stay before his father.
I received a present; an insight. What I am thinking, doing and saying today is a contribution to his future. His future will be different. Maybe he will not bike with his son. No bikes anymore. How the future will be different is yet unknown.
When I was as young as he is there was no possibility to practice together even if everybody had to stay at home. New form of community.
I feel connected with that boy. His world is my world. What can I do?
 
This is not easy. If I look into the world of today, I see a lot of things that worry me. A lot of questions, sometimes a strong feeling of loss and resistance. Great worries about our future.
Where do I find an anchor? Where is my steering-wheel, my direction, my confidence, my path?
Lingo remembers me of 10 practices of the Dharma and says: look inside.
 
I closed the book. Sat on my cushion. Relax. Silence. What is already in me?
The insight of impermanence arose, today is a small part of a greater change in nature.
That comforted me.
The insight of coming home to myself, home, in this moment presented itself.
 
The image of the seed. It is in the ground and it must feel the weight and the inertia of the earth as it seeks to break out of its shell on its way up. It is an effort to make a way in the earth, reach the surface and receive the sunlight to transform into a plant and smile to the sun.
 
To be present in this moment. No longing for the past, at the moment there was no virus or lockdown. There is resistance in me. I feel the loss of the live Sangha-meeting. One of our practices is not to cling at a habit, at the past. Let it go. Smile in this wonderful moment.
 
To stop. Don’t lose your stability by drowning in the storm of the news, the reactions, looking for someone who makes mistakes. Look deeply into your thoughts and feelings.
If there is just one person in a boot who can stay calm the other people will also become calm.
 
I am grateful to Jewel Lingo for her mirror and insight. We are ready for his time, because we practice being present with an open heart, focus what is there. An insight in what the circumstances of these times show us: forms of impermanence, change and interbeing.
 
I don’t have to look outside. It is already in me. To stop, return to my breath, look deeply to what is in me: worries, expectations, thoughts of loss. But also calmness, insight, confidence, stability, awareness of what you need and what you can do.
Make contact with your ability to deal with this change. Than you can help building the future contributing insight and trust. The image of the seed. Water it and let it grow.
 
To practice this reaching inside and smiling together is a gift to ourselves, our environment and the future of the little biker.
 
I invite you to sit together in the Sangha at your own place of stability and practice open awareness. So that you can strengthen your stability in the boat that is floating on a river that is life, a stream of endless transforming.
 
I wish you a very relaxing sunday with a smile.
I hope to see you online.
Joost Vriens.
 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.