Sunday, November 15, 2020

uitnodiging sangha beoefening: Je thuis begrijpen-Understanding your Home Nov 16 2020

Je Thuis begrijpen-Understanding your Home
Sangha avond
Maandag nov 16, 2020   (English below)


If you want to join this meditation, please send us an e-mail, so that we can send you the link.


More background on this topic in the next post




 

Ik draag het leven, het bloed, de ervaringen, de wijsheid, het geluk en verdriet van alle generaties in mij. Het lijden en alle elementen die getransformeerd willen worden. Ik ben dat transformeren aan het oefenen.
(uit: The five earth touchings).

 
Beste vrienden,
 
Deze week hoorde ik mezelf tegen mijn zus zeggen: ‘ik ben bij ons thuis geweest’. Dat betekende: ik ben in het huis geweest waar ik opgegroeid ben, waar mijn ouders nu nog wonen. Het bijzondere gebruik van het woordje ‘thuis’ viel me op.
 
Wat is de verbinding met de zin die ik bij het beoefenen uitspreek: ‘ik keer terug tot mijn thuis?’ Mijn oorsprong ligt in dat thuis, zoals de tekst van de vijf oefeningen van het aanraken van de aarde (zie hierboven) dat formuleert. Ik ben er de voortzetting van; ik ben ‘uit huis gegaan’ en heb een eigen ‘thuis’ gesticht, waaruit weer kinderen zijn vertrokken om hun eigen thuis te maken.
 
Ik ben samengesteld uit de energie van mijn vader en moeder. Ik ervaar als een van de kernen van mijn leven om die twee wortels met elkaar te verbinden. Soms voel ik dankbaarheid van die mensen voor mij, die zich hebben ingespannen om het leven voor mij mogelijk te maken. Soms voel ik onrust omdat ik een sterk gewoonte patroon van mezelf tegenkom. Een familie-gewoontepatroon.
 
Toen ik voor het eerst hoorde van de voorouderverering van het oosten snapte ik dat niet zo. Na een aantal jaren oefening kan ik er verbinding mee maken. Zij leven in mij voort en het helpt me op mijn pad om me daarvan bewust te zijn en te werken aan het vredevol verbinden van die twee verschillende lijnen. Dat accepteren is mezelf accepteren zoals ik ben. Dat is mijn ‘Ware Thuis”
 
Door dat netwerk van wortels word ik gevoed. Ik ben de stam waarin die voeding bij elkaar komt. Ik maak mijn eigen netwerk van takken en bladeren. Met behulp van deze unieke vorm van Interzijn lever ik mijn bijdrage aan de wereld om mij heen, zoals de bladeren Co2 opnemen en zuurstof afgeven.
Het is aan mij om de gift van het leven vorm te geven en door te geven.
 
Die voeding bestaat uit ervaringen, wijsheid, geluk, verdriet. Uit een bepaalde lichamelijke vorm. Uit talenten en verbeterpunten. Het is mijn uitdaging om die voeding zo te transformeren en te helen dat ik meer kan handelen vanuit mijn ware Thuis.
Ik nodig je van harte uit om tijdens de meditatie contact te maken met deze voeding die door je heen stroomt en te luisteren naar je lichaam als een manier van Thuis komen bij jezelf.
 
In ons blog kun je een korte uitleg vinden van de vijf oefeningen van het aanraken van de aarde. Je kunt daar ook een korte beschrijving en link van een film over iemand die op zijn eigen manier probeert voortzetting te zijn en een bijdrage te leveren aan het leven op aarde.
 


Ik wens jullie een ontspannen Zondag,

Joost Vriens

 

Wanneer we mediteren hebben we een gelegenheid om te oefenen, om te ervaren dat we meer zijn dan ons denken en voelen.
Als we mediteren creƫren we een veilige, open ruimte waarin je geest kan ontspannen en kan waarnemen.
Je hebt alles in je om helder te kunnen zien, horen en denken.
Je bent groter, wijzer en stabieler dan je denkt. 

Afbeelding met stuk, vasthouden, broccoli, snijden

Automatisch gegenereerde beschrijving

Understanding your Home


I carry in me the life, blood, experience, wisdom, happiness and sorrow of all generations.
The suffering and all the elements that need to be transformed. I am practicing to transform.
(From the practice Touching the Earth)
 

During a conversation with my sister this week, I heard myself use the phrase: I went at our home. What I meant was: I had paid a visit at the house in which I grew up, the house where my parents are living without their children. This remarkable use of the word ‘home’ touched me.
 
What is the connection with the meaning of the word ‘home’ when I use the phrase ‘ I return to my true home’ during practice? 
The words from the practice of the five earth touching’s (see above) say it very well: my origin is based in that (parents)home. I am the continuation of this home; one day I left that house, founded my own, from which my children left to create their own home.
 
 
I am composed from the energy of my father and my mother. One of the core challenges of my life is to connect those two -different- roots with each other. There are times when I feel very grateful to all those people before me, who worked so hard to make my life possible. Sometimes I feel restless when I stumble again and again on a strong habit pattern that is not so easy to transform because it is a family-rooted habit.
 
When I first learned about the practice of ancestor worship in the East, I couldn’t understand it.  I can connect much better now after several years of practice. My ancestors are living in me and this insight helps me to be aware of that on my path and work at a peaceful connecting from those two different lines. To accept that is to accept myself and that is my True Home.
 
 
Every day, I am nourished through those roots. I am the trunk of the tree in which those nourishment meet each other. Based on that, I make my own system of leaf’s and branches. Supported with this unique expression of interbeing I contribute to the world around me. Just like the leaves are absorbing Co2 and producing oxygen.
It is up to me to pass on this gift of life in my own form.
 
 
Together this nourishment contains experiences, wisdom, happiness, sorrow. And a specific bodily form. There are talents and working points. It is my challenge to transform and this nourishment in such a way that I can act from my own True Home.
 
I invite you to join us in our meditation practice. To make contact with these roots and the energy that is floating through you, to listen to you body. So that you can use this insight of who you are to come home to your True Self.
 
If you go to our 
blog you can read a short description of the five touchings of the earth and a link. We also added a link for a film of a man who is searching in how to be a good continuation in contributing to life on earth. Maybe that inspires you.
 
I wish you a relaxing Sunday,
Joost Vriens
 
 

 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.