Saturday, November 16, 2013

Loving Speech and Deep Listening

Dear friends,

After an inspiring video and Dharma sharing last week, we will focus this Monday on one of the 5 mindfulness trainings. (location: Kapel at Kanaalstraat 6, Eindhoven)

Loving Speech and Deep Listening
Aware of the suffering caused by unmindful speech and the inability to listen to others,
I am committed to cultivating loving speech and compassionate listening in order to
relieve suffering and to promote reconciliation and peace in myself and among other
people, ethnic and religious groups, and nations.
Knowing that words can create happiness or suffering,
I am committed to speaking truthfully using words that
inspire confidence, joy, and hope.
When anger is manifesting in me, I am determined not to speak.
I will practice mindful breathing and walking in order to recognize and to look deeply
into my anger. I know that the roots of anger can be found in my wrong perceptions and
lack of understanding of the suffering in myself and in the other person.
I will speak and listen in a way that can help myself and the other person to transform
suffering and see the way out of difficult situations. I am determined not to spread news
that I do not know to be certain and not to utter words that can cause division or discord.
I will practice Right Diligence to nourish my capacity for understanding, love, joy, and
inclusiveness, and gradually transform anger, violence, and fear that lie deep in my
consciousness.

Liefdevol spreken en aandachtig luisteren
Bewust van het lijden veroorzaakt door onzorgvuldig spreken en het onvermogen om naar
anderen te luisteren, beloof ik van ganser harte om te leren liefdevol te spreken en met
mededogen te luisteren om zo het lijden te verminderen en verzoening en vrede tot stand te
brengen in mijzelf en tussen andere mensen, groeperingen en naties. Wetend dat woorden
geluk of leed kunnen veroorzaken, heb ik het oprechte voornemen om de waarheid te spreken
en woorden te kiezen die bijdragen tot zelfvertrouwen, vreugde en hoop. Als er woede in mij
opkomt, neem ik mij voor om niets te zeggen. Ik zal dan met aandacht mijn adem volgen en
loopmeditatie doen en diepgaand kijken om zo mijn boosheid te onderzoeken. Ik weet dat
kwaadheid geworteld is in verkeerde waarneming en gebrek aan begrip van het lijden van
mijzelf en anderen. Ik zal op zo’n manier spreken en luisteren dat wij gezamenlijk lijden kunnen
transformeren en een weg kunnen vinden uit moeilijke situaties. Ik neem me voor geen
geruchten te verspreiden en niets te zeggen dat verdeeldheid of onenigheid kan veroorzaken. Ik
zal met de juiste inzet oefenen om mijn vermogen tot begrip, liefde, vreugde en saamhorigheid
te voeden om zo boosheid, geweld en angst, die diep in mij verborgen liggen, langzaam maar
zeker te kunnen transformeren.

Doors of the Kapel will be open at 19h30
Meditation will start at 20h (Guided sitting, walking and silent sitting)
At about nine we have a short silent break before we start with Dharma sharing.
We will close as usual with informal tea.

Have a wonderful weekend !!


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.