Saturday, November 22, 2025

Helende voeding ++ Healing Nourishment.

Helende voeding,

Healing Nourishment.  



Meditatie en uitwisseling in "de Schatkamer"
Maandag 24 November, 2025   (English below)

 
Dierbare Sangha,



In mijn studietijd stond ik regelmatig achter de bar, vaak tot laat in de nacht.
Ook sloot ik dan als laatste het gebouw af.
Eigenlijk best een verantwoordelijkheid om helder te blijven zodat iedereen veilig was.
Daarom kregen we cursus van de brandweer om het monumentale pand en de bezoekers te kunnen beschermen.
Twee dingen uit die instructie zijn me altijd bijgebleven. De eerste is de manier, de indringendheid waarmee de brandweerman ons aansprak. Hij sprak uit betrokkenheid, oprechte zorgzaamheid, niet vermanend of belerend, niet cynisch. Hij sprak uit oprechte liefde voor het leven, hij had de verwoestende werking van vuur gezien. En hij zag de bruisende zorgeloosheid van de jeugd. Nu herken ik: hij sprak uit inzicht en compassie.
Het tweede wat me bij bleef is de eenvoud en directheid van de les. Een brand heeft 3 elementen nodig om te starten en te blijven. Brandstof, zuurstof en hitte (energie, een ontsteking).
Neem 1 van deze weg en de brand stopt, of start niet.

Vorige week bespraken we dat onze wil een sterke voeding (brandstof) is voor ons gedrag.
Dit geldt zowel voor helend gedrag als voor destructief gedrag.
De ontwapenende liefde en vertrouwen van bv Martin Luther King en Thich Nhat Hanh werken 'aanstekelijk'.
Daarnaast de onverdraagzaamheid en het geweld dat we zien op de West Bank, in Sudan, en tav de Rohingyas, de Oeigoeren. Of dichter bij huis de polarisatie in de politiek en de samenleving. Wat is de brandstof, wat is de energie, wat is de conditie die dit in gang zet en in stand houdt.

Er zijn veel metaforen in verschillende culturen die hier naar verwijzen.
In het boeddhisme: Een olielamp
In het westen: Het gras is groener waar je het water geeft
De Native Americans: In ons zijn twee wolven, een boze en een zorgzame, welke wint hangt af van welke je voeding geeft.


Als we naar ons lichaam en onze geest (mind) kijken zien we dat die samengesteld zijn. (ze zijn leeg van een afgescheiden bestaan) Alles wat we tot ons nemen vormt ons lichaam en onze geest. Alles dat we tot ons nemen is de voeding van ons lichaam en onze geest. Dit is het proces van wording (in het Engels: becoming). Je wordt de persoon die je voedt, door de betekenis die je aan de voeding geeft. Zo werkt het ook voor je omgeving en de mensen die je ontmoet.
Door de aard te zien van de voeding die je ontvangt, door te zien dat die 'leeg' is van betekenis, kun je vrij blijven van potentieel giftige werking. Als je de ander voeding geeft kun je zorgvuldig zijn, zodat er geen misverstand kan zijn.


De beoefening die ons door het Boeddhisme wordt aangereikt is:
Kun je met compassie en inzicht aanwezig zijn; voor jezelf, voor je naasten, voor wie je ontmoet; voor de natuur.

In de Mind Only school wordt voor het eten stil gestaan bij vijf beschouwingen:
Ik zie dit voedsel en weet waar het vandaan komt.
Ik ben me bewust dat er veel mensen in de wereld niet voldoende gezond voedsel hebben.
Ik eet dit voedsel om mijn lichaam gezonde voeding te geven.

Ik weet dat ook mijn geest gezonde voeding nodig heeft.
Ik zet dit voedsel om in inzicht en compassie.

Een interessante oefening is om deze vijf overwegingen te lezen voor we de TV aanzetten, de social media openen of de krant openslaan.

Maandagavond zullen we mediteren en delen .
Ik wens ons een mooi weekend, vol schoonheid, dankbaarheid, verbinding en compassie.

Warme groeten
Hans


Cuong Lu beschrijft in 'Happiness is overrated' hoe concepten ons beeld van de realiteit vervormd, en onze 'Raw-mind" conditioneerd.

Further reading: search for "Conditioned co-arising" and the "twelve Links"



Healing Nourishment.

Meditation and sharing in "de Schatkamer" this Monday evening.
 
Dear Sangha,

When I was a student, I regularly was a bartender. Often till very late at night.
As the last one leaving, I had to close of the building. Looking at that, it was quite a responsibility to stay sober and clear and to see to it that everybody was safe.
That is why we received a training from the fire department to be able to protect the monumental building and the visitors.
Two things of the training always stayed with me. The first is the way, the intensity, with which that fireman talked to us. He talked from engagement, from true concern and care. Not patronizing, not angry or cynical. He spoke from true love for life, he had seen the devastating effect of fire. And he saw the vibrant carelessness of youth.
Now I recognize it as: He spoke from insight and compassion.
The second thing that stayed with me is the very simple and effective lesson: Fire needs 3 things to start or to stay: Fuel, oxygen, heat. Remove any one of those three and the the fire will extinguish, or will not start.

Last week we discussed that our will (intention) is a strong nourishment (fuel) for our behavior. 
This holds equally for healing behavior as for destructive behavior.
The disarming love and trust of Martin Luther King and Thich Nhat Hanh work as 'incendiary'.
Next to this we see the intolerance an violence on the West Bank, in Sudan, towards the Rohingya, the Uyghur. Or closer to home: the polarization in our society and in politics.
What is the fuel, what is the energy, what are the conditions that starts this and keeps it going.

There are many metaphors in various cultures that refer to this:
In Buddhism: An Oil-lamp.
In the west: The gras is greener where you water it.
The native Americans: In us are two wolves, and angry and a caring one. The one you feed is the one that wins.

When we look at our body and mind we see that it is an assembly. (it is empty of a separate existence) Everything we collect, forms our body and mind. Everything we take-in is nourishment for our body and mind. This proces is called: becoming. You become the person that you nourish, by the meaning that you give to the nourishment. This is also the case for the people you meet and your environment.

Being aware of the true nature of the food we receive, by seeing that it is empty of meaning, we can stay free of a potential toxic effect.
When you give nourishment to others you can take care that there can be no misunderstandings about your intentions.

The practice that is offered to us by Buddhist insights is:
Can you be present with insight and compassion; for yourself, for those close to you, for those you meet, for nature.

In the Mind Only school, five contemplations are taken in mind before eating:
I see this food and I know where it comes from.
I am aware that many people in this world do not have enough healthy food.
I eat this food to give my body healthy nourishment.
I know that also my mind needs healthy nourishment.
I transform this food in insight and compassion.

An interesting experiment is to read those contemplations before we turn on the TV, open social media or read the newspaper.

This Monday evening  we will meditate and share together.
I wish us a wonderful weekend, full of beauty, gratitude, connectedness and compassion.

Warm regards
Hans


Cuong Lu describes in 'Happiness is overrated' how concepts distort our view of the world and how our 'raw-mind' gets conditioned.

Further reading: search for "Conditioned co-arising" and the "twelve Links"


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.