Healing Nourishment.
Meditatie en uitwisseling in "de Schatkamer"
Maandag 24 November, 2025 (English below)
Dierbare Sangha,
In mijn studietijd stond ik regelmatig achter de bar, vaak tot laat in de nacht.
Ook sloot ik dan als laatste het gebouw af.
Eigenlijk best een verantwoordelijkheid om helder te blijven zodat iedereen veilig was.
Daarom kregen we cursus van de brandweer om het monumentale pand en de bezoekers te kunnen beschermen.
Twee dingen uit die instructie zijn me altijd bijgebleven. De eerste is de manier, de indringendheid waarmee de brandweerman ons aansprak. Hij sprak uit betrokkenheid, oprechte zorgzaamheid, niet vermanend of belerend, niet cynisch. Hij sprak uit oprechte liefde voor het leven, hij had de verwoestende werking van vuur gezien. En hij zag de bruisende zorgeloosheid van de jeugd. Nu herken ik: hij sprak uit inzicht en compassie.
Het tweede wat me bij bleef is de eenvoud en directheid van de les. Een brand heeft 3 elementen nodig om te starten en te blijven. Brandstof, zuurstof en hitte (energie, een ontsteking).
Neem 1 van deze weg en de brand stopt, of start niet.
Vorige week bespraken we dat onze wil een sterke voeding (brandstof) is voor ons gedrag.
Dit geldt zowel voor helend gedrag als voor destructief gedrag.
De ontwapenende liefde en vertrouwen van bv Martin Luther King en Thich Nhat Hanh werken 'aanstekelijk'.
Daarnaast de onverdraagzaamheid en het geweld dat we zien op de West Bank, in Sudan, en tav de Rohingyas, de Oeigoeren. Of dichter bij huis de polarisatie in de politiek en de samenleving. Wat is de brandstof, wat is de energie, wat is de conditie die dit in gang zet en in stand houdt.
Er zijn veel metaforen in verschillende culturen die hier naar verwijzen.
In het boeddhisme: Een olielamp
In het westen: Het gras is groener waar je het water geeft
De Native Americans: In ons zijn twee wolven, een boze en een zorgzame, welke wint hangt af van welke je voeding geeft.
Als we naar ons lichaam en onze geest (mind) kijken zien we dat die samengesteld zijn. (ze zijn leeg van een afgescheiden bestaan) Alles wat we tot ons nemen vormt ons lichaam en onze geest. Alles dat we tot ons nemen is de voeding van ons lichaam en onze geest. Dit is het proces van wording (in het Engels: becoming). Je wordt de persoon die je voedt, door de betekenis die je aan de voeding geeft. Zo werkt het ook voor je omgeving en de mensen die je ontmoet.
Door de aard te zien van de voeding die je ontvangt, door te zien dat die 'leeg' is van betekenis, kun je vrij blijven van potentieel giftige werking. Als je de ander voeding geeft kun je zorgvuldig zijn, zodat er geen misverstand kan zijn.
De beoefening die ons door het Boeddhisme wordt aangereikt is:
Kun je met compassie en inzicht aanwezig zijn; voor jezelf, voor je naasten, voor wie je ontmoet; voor de natuur.
In de Mind Only school wordt voor het eten stil gestaan bij vijf beschouwingen:
Ik zie dit voedsel en weet waar het vandaan komt.
Ik ben me bewust dat er veel mensen in de wereld niet voldoende gezond voedsel hebben.
Ik eet dit voedsel om mijn lichaam gezonde voeding te geven.
Ik weet dat ook mijn geest gezonde voeding nodig heeft.
Ik zet dit voedsel om in inzicht en compassie.
Een interessante oefening is om deze vijf overwegingen te lezen voor we de TV aanzetten, de social media openen of de krant openslaan.
Maandagavond zullen we mediteren en delen .
Ik wens ons een mooi weekend, vol schoonheid, dankbaarheid, verbinding en compassie.
Warme groeten
Hans
Cuong Lu beschrijft in 'Happiness is overrated' hoe concepten ons beeld van de realiteit vervormd, en onze 'Raw-mind" conditioneerd.
Further reading: search for "Conditioned co-arising" and the "twelve Links"
|
|
|
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.