Wednesday, April 29, 2020

Your freedom is your gift to the world - Jouw vrijheid is jouw kado aan de wereld On-line meditation 20200430

Uitnodiging On-line Sangha avond
Donderdag - Thursday

inviting you to a scheduled Zoom meeting.
Join Zoom Meeting:
 https://us04web.zoom.us/j/598590049
Meeting ID: 598 590 049
Instructions for installing ZOOM at the bottom of this mail

Dana: Omdat we niet meer fysiek bij elkaar komen is ook de inzameling van dana gestopt. We vragen je om je bijdrage per avond (streef bedrag van 5 Euro) te doneren naar een goed doel. Bijvoorbeeld: Vluchtelingen zorg, Artsen zonder grenzen of Rode kruis, of ieder ander doel wat je hart heeft geraakt.


Meditatie avond: Jouw vrijheid is jouw kado aan de wereld
Your freedom is your gift to the world
Online Sangha 30 april 2020 (English below)


Beste vrienden,



Bijna iedereen moet lachen als je een hond of een kat achter haar eigen staart aan ziet jagen.
Het heeft iets wat ook in de slapstick zwart-wit films zit, de irrationele zinloosheid is direct duidelijk. Als je goed kijkt is het eigenlijk tragi-komisch. Toch is het de hond bittere ernst. Ik heb regelmatig ademloos gekeken naar de verbetenheid waarmee de kat heel stil haar moment afwacht om dan met een felle sprong een aanval op haar eigen staart te doen.
Nu ik het op me in laat werken heb ik met het beestje te doen. Gevangen in de illusie, denkend dat de eigen staart een prooi is, los van zichzelf.

De parallel dringt zich op. Wij denken ook vaak dat de ander los is van onszelf, dat de wereld los is van onszelf.
Zodra we dat geloven, is de solidariteit ver te zoeken en is de eerste reactie vluchten in plaats van helpen. Denken vanuit een afgescheiden ik is erg eenzaam. Denken vanuit een afgescheiden ik is een illusie en de verwoede pogingen om die afgescheiden ik te beschermen doet me denken aan de jacht op de eigen staart.

Als je goed kijkt zie je dat je jezelf helpt als we elkaar helpen. De verwevenheid van onze levens en onze samenleving is zo groot dat de effecten van het corona virus als een schok op onverwachte plaatsen op duikt. Alleen samen kunnen we dit dragen. Alleen met solidariteit in de samenleving kunnen we zorgen dat we de kappers, de taxi, de restaurants, de boeren met hun oogst, de kunstenaars en de winkels helpen.

Met mindfulness en inzicht kun je zien dat we en hoe we verbonden zijn.
Met mindfulness en inzicht kun je de illusie doorbreken dat je afgescheiden bent en kun je vrij zijn van de angst van de afgescheiden ik.
Je kunt thuis komen bij je grotere vrije-zelf en de verbinding voelen. Voelen dat je voor de ander en jezelf kunt zorgen.
Jouw inzicht en vertrouwen geeft je vrijheid.

Ik wandel graag langs de Dommel en in het bos. De paden zijn smal en als er iemand te gemoed komt zie ik de spanning. Mijn ervaring is als ik ontspan en glimlach, ontspant en glimlacht de ander ook.

Jouw vrijheid en vertrouwen helpt de ander te ontspannen, samen zorgen we voor onze veiligheid.

Donderdagavond komen we via de ZOOM verbinding bij elkaar en kunnen we samen mediteren .

Ik wens jullie vrede en harmonie
Hans

De bijeenkomst vindt plaats online,
 je kunt de link vragen via een mailtje:


De indeling van de avond is:
19.30: aankomen, ontmoeting en thee
20.00: start meditatie.
                introductie thema
                geleide meditatie
                stille meditatie
             
21.30: afsluiting 


Dear Friends, 

When we see a dog chasing its own tail we immediately laugh.
The dog lives in an illusion that it is separated from its tail and is caught in a loop. It is tragic and comic at the same time.

Some of us also think they are separated from other humans and separated from nature. They are chasing frantically after the illusion of their own separate safety. Not realizing that only together with solidarity we can take care of the situation we are in.

With mindfulness and insight you can become free of this illusion. Your freedom and stability will be a gift to the people around you. It will help them relax and think clearly again. 

Thursday night we will have an online meditation via ZOOM

I wish you peace and harmony.
Hans
Our Sangha meeting is in 'on-line' 
You can request a link via mail.
The format of this evening 
             19.30:  arriving, meet with tea
             20.00: start meditation
                             Introduction theme
                             guided meditation
                             silent meditation
        
21.30: closing

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.